Nederlandse winkeliers hebben in juni 4,7 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Het gaat om de grootste omzetgroei voor de detailhandels sinds juli 2008. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag bekend.
Er werden grofweg 5,1 procent meer producten en diensten verkocht, bij prijzen die gemiddeld 0,4 procent lager waren dan een jaar eerder. Wat opvalt is de sterke groei van de verkopen via het internet. Hiermee werd ruim 28 procent meer omzet behaald.
Vooral winkels in woninginrichting, drogisterijen en kledingzaken deden in juni goede zaken. Op het gebied van woninginrichting werd zelfs voor bijna 13 procent meer aan spullen verkocht. De woonzaken profiteerden van de aantrekkende woningmarkt.
Met de voedings- en genotsmiddelenbranche ging het in juni eveneens beter, zij het in mindere mate. De omzet van supermarkten groeide met 3,7 procent, terwijl de omzet van de speciaalzaken iets kromp.
Ook verkopers in consumentenelektronica kampten nog met een klein omzetverlies, net als de winkels in huishoudelijke artikelen.
De detailhandel werd in juni wel wat geholpen door de samenstelling van de koopdagen. Die was iets gunstiger dan in dezelfde maand vorig jaar.
Met juni is ook het kwartaalcijfer bekend, aldus het statistiekbureau. In het tweede kwartaal lag de omzet van de detailhandel 1,5 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De verkopen groeiden volgens het CBS met 2,4 procent.
'De weg omhoog is definitief ingeslagen', zei Sander van Golberdinge, directeur Detailhandel Nederland, dinsdagmorgen al. De brancheorganisatie hoopt nog wel op een extra steuntje in de rug. Van Golberdinge pleitte ervoor om het algemene btw-tarief van 21 naar 18 procent te verlagen. Dat zou volgens hem veel extra omzet en banen opleveren. En in de grensstreek kunnen winkeliers dan hun concurrentiepositie verbeteren ten opzichte van zaken in Duitsland en België, aldus de branchevoorman.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!