Darre van Dijk (45) gaat creatief leiding geven aan TBWA\Neboko, \Neboko Live en Vidiboko.
Hij treedt tevens toe tot TBWA’s internationale Creative Gang, de creatieve topmensen van het netwerk onder leiding van de Zuid-Afrikaan John Hunt.
‘Ik krijg de kans mee te bouwen aan het grootste en meest brede bureau van Nederland,’ zegt hij over zijn overstap. Nieuwe initiatieven als Disruption Live en Vidiboko spreken hem enorm aan, voegt hij toe, waarbij de ambities van het TBWA-netwerk ook nog eens aansluiten bij zijn internationale ambities.
Simon Neefjes, ceo TBWA\Nederland, noemt het aantrekken van Van Dijk een investering in meer creativiteit. Van Dijk zelf noemt hij ‘een creatief leider die de tijdgeest goed aanvoelt, waar oorspronkelijke ideeën en toepassingen van storytelling belangrijke ingrediënten zijn. Hij vult onze behoefte aan een duidelijke voorman in. We kijken ernaar uit om met hem te gaan werken.’
Hoe Van Dijk de tijdgeest weet te vangen in creativiteit voor opdrachtgevers, vertelde hij anderhalve maand geleden nog op Adfo Live waar hij samen met Guido Rosales, marketingdirecteur van Coca-Cola Europa, een presentatie gaf.
Ogilvy & Mather Amsterdam kreeg de afgelopen drie jaar onder leiding van Van Dijk een nieuw creatief elan. ‘Er hangt hier een speeltuingevoel, met grote merken,’ zei hij begin september in een groot interview met Adformatie.
De creatieve opmars die het bureau doormaakte, was ook te danken aan Rik Ledder, van oktober 2012 tot september vorig jaar ceo van Ogilvy Groep Nederland, legde Van Dijk uit in hetzelfde interview.
Na de komst van Ledder begon het bureau pitches te winnen, en regende het internationale prijzen voor Dela.
Een maand voordat Ledder overstapte naar TBWA\Neboko Groep, werd Rabobank nog klant bij Ogilvy.
‘Als je goed in je vel zit, voelen klanten dat gewoon, er ontstaat magie in de ruimte. Met Edgar, onze huidige ceo, heb ik dat ook weer,’ zei Van Dijk over Edgar Molenaars, die Ledder vorig jaar opvolgde als ceo.
Het vertrek van Van Dijk is hard aangekomen, zegt Molenaars, maar hij is hem tegelijkertijd 'dankbaar voor de sterke creatieve ruggegraat die binnen het bureau is ontwikkeld'. Molenaars: ‘Darre’s vertrek is heel spijtig, maar onze creatieve kracht stáát.’
Ook zegt Molenaars: ‘Darre is in staat geweest om zijn persoonlijkheid en zijn talent om merkverhalen integer en intens in ideeën te kunnen vertellen, over te dragen op de rest van de creatieve vloer,’ aldus Molenaars. De creatieve vloer van Ogilvy bestaat nu uit 29 creatieven, onder wie vier creative directors.
Van Dijk kwam in 2005 bij het toenmalige Ogilvy & Mather Advertising en vormde jarenlang met Piebe Piebenga een creatief team en de creatieve directie van het bureau. Samen wonnen zij tot 2012 diverse nationale en internationale prijzen voor onder meer Allsecur, IBM, Orange Babies, MTV en XS4ALL.
Zelf zegt hij over zijn vertrek bij Ogilvy: ‘Soms moet je hele moeilijke beslissingen nemen om verder te komen. Ogilvy is als een familie voor mij geweest en ik zal daardoor ook voor altijd een warm gevoel houden voor het bureau. Met pijn in het hart neem ik afscheid van Edgar, het bureau en de klanten waar ik met veel plezier mee heb samengewerkt.’
Bij TBWA\Neboko Groep werken 175 mensen.
Fotografie: Kees Rijken