Ruim dertigduizend klanten van de failliet verklaarde woonwebwinkel Made.com krijgen hun geld niet terug. Zij zijn gezamenlijk bijna 13,6 miljoen euro kwijt, voornamelijk aan aanbetalingen voor niet geleverde producten. De vraag is of Next, dat de merkrechten van Made.com heeft overgenomen, iets gaat merken nu nu er zoveel gedupeerden blijken te zijn.
Next wil marktpositie verstevigen
Next betaalde 3,4 miljoen Engelse pond voor het Made.com-merk en de database vol gegevens. Het bedrijf nam onlangs ook Joules over. Met de merkovernames wil Next zijn marktpositie verstevigen.
Een boodschap waar tienduizenden Made.com-klanten niets aan hebben, want zij kunnen volgens The Guardian fluiten naar hun (aan)betalingen. De bezettingen van Made.com leveren op een veiling naar verwachting nog geen twee miljoen pond op, zo schrijft de Engelse krant op basis van financiële documenten over de faillissementsafwikkeling. Het overnamebedrag van Next gaat direct naar grote schuldeisers, maar is samen met de geschatte veilingopbrengst niet genoeg om alle schuldeisers te betalen. Onder meer Facebook en Google lopen ieder waarschijnlijk honderdduizenden euro's mis.
Tot dusver zijn er geen meldingen van consumenten die hun frustratie uitspreken tegen de nieuwe eigenaar Next. De vraag is hoe Next omgaat met de Made.com-database, vol met gegevens van gedupeerde klanten. Daar doet het bedrijf nog geen uitspraken over.
Niet ingespeeld op veranderingen
De Britse woonwebwinkel Made.com is onlangs failliet verklaard omdat het in de loop van dit jaar niet meer aan zijn betaalverplichtingen kon doen. De website zag het aantal bestellingen teruglopen na de succesvolle coronaperiode en had veel last van de inflatie en logistieke verstoringen. De vijfhonderd medewerkers worden vrijwel allemaal ontslagen.
De voormalig ceo van Made.com, Nicola Thompson, zegt volgens Retailgazette dat Made een 'erg geliefd en zeer succesvol merk' was in een 'een wereld van lage inflatie, stabiele consumentenvraag, betrouwbare en kostenefficiënte wereldwijde toeleveringsketens en beperkte geopolitieke volatiliteit.' Die veranderingen hebben Made.com genekt, zegt Thompson. 'Die wereld verdween, het bedrijf kon niet overleven in zijn huidige iteratie en we konden niet snel genoeg draaien. Het merk gaat nu verder onder nieuwe eigenaren. Ik hoop dat een vernieuwd Made een duurzaam merk blijkt te zijn en geliefd zal blijven bij klanten.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!