In veel ontwikkelde markten staat de omzet van McDonald's onder druk. Maar in Nederland loopt het met de teruggang zo'n vaart niet, blijkt uit de jaarresultaten die het Nederlandse smaldeel van het internationale concern publiceerde.
Dankzij de opening van zes nieuwe filialen in 2014 groeide de omzet van alle 241 Nederlandse McDonalds-vestigingen in totaal met 1,1 procent. Als je die openingen niet meetelt, daalde de omzet met een kleine 1 procent ten opzichte van 2013. Nederlanders besteedden in 2014 €651,8 miljoen bij het concern aan hamburgers, friet en ijs, aldus topman Jo Sempels van McDonald's Nederland.
De toename van de omzet en het aantal gasten is voornamelijk te danken aan de opening van nieuwe restaurants, verdere ontwikkeling van dagdelen in de restaurants en inzet van voordeelacties. Sempels: ‘Zo waren de introducties van de Iced Frappé’s en de Iced Fruit Smoothies goed voor extra bezoeken gedurende de dag. Ook verwelkomen we met het ontbijtassortiment iedere maand zo’n 40.000 extra gasten in de ochtend. ’s Avonds zien we een stijgende trend. Voordeelacties als de 1-2-3 Cheeseburger of Euroknallers zorgen voor impulsen.’
McDonald’s zegt op koers te liggen met het realiseren van 1.200 arbeidsplaatsen in drie jaar in Nederland, met de opening van 11 restaurants in 2013 en 2014 en de verwachte opening van 4 restaurants in 2015.
Glutenvrij broodje
Het bedrijf investeerde samen met de franchisenemers in 2014 totaal 48 miljoen euro in onder meer nieuwe restaurants, nieuwe counter- en keukenopstellingen en uitbreidingen van bestaande restaurants. De helft van de 241 restaurants zal eind 2015 verbouwd zijn naar het nieuwe platform. Sempels: ‘In deze nieuwe manier van werken, maken wij het product gereed nadat de gast het besteld heeft. Hiermee zijn we ingericht om in de nabije toekomst mobiel bestellen en betalen te faciliteren en is het mogelijk om veel eenvoudiger variatie te brengen, bijvoorbeeld een hamburger met een glutenvrij broodje.’
Plannen voor 2015: value, vernieuwen en ondernemen
Het lopende jaar laat een vergelijkbaar beeld zien met 2014, aldus Sempels: ‘Het is nog vroeg in het jaar, maar we zien dat gasten drie dingen weten te waarderen: value, vernieuwen en ondernemen. Waar voor je geld is en blijft belangrijk. We vernieuwen op grote schaal met onze nieuwe keuken- en counteropstelling. Ook op kleinere schaal vernieuwen we met nieuwe smaken, zoals de TABASCO® burger en de McKibbeling.’
Ook gaat McDonalds de mogelijkheden van bediening aan tafel uittesten. Sempels: ‘'Zeker voor families, die met kleine kinderen komen, kan het wachten in zo'n rij best vervelend zijn. Als zij bediend willen worden aan tafel, moeten ze die keuze hebben. We gaan onderzoeken of er animo voor is.'
Vanaf deze maand zijn alle drive-thru-vestigingen van het bedrijf op zijn laatst om 8 uur in de ochtend open, veel al vroeger. Het menu wordt uitgebreid met onder meer scrambled eggs, kaiserbroodjes en broodjes met kaas. Sempels zegt de ambitie te hebben het ontbijtsegment in 2016 2,5 procent tot 3 procent van de omzet uit te laten maken, waar dat nu nog een verwaarloosbaar deel is.
Bronnen: McDonalds, FD, aangevuld door redactie