Kan een marketeer zonder inhoudelijke kennis van zijn product succesvol zijn?
Werkgevers zijn altijd op zoek naar schapen met vijf poten. Liefst moeten nieuwe mensen op voorhand bewijzen alles te kunnen en te weten en ook nog de nestgeur van een nieuwe werkgever hebben.
Paradoxaal genoeg willen talentvolle mensen die van baan veranderen juist nieuwe dingen ondernemen en eens in een heel andere omgevingwerken.
Tijd om te onderzoeken wat de belangrijkste eigenschappenvan verkopers en marketeers moeten zijn. Welke poten van het schaap zijn het meest belangrijk?
De resultaten komen van een poll, die is ingevuld door 479 bezoekers van de website van Cobben&Van Tulder, marketing en sales recruitment.
Opvallend en niet echt verrassend is dat verkopers goed moeten kunnen luisteren en dat een marketeer een creatieve list moet kunnen verzinnen.
Wat valt wel op?
De lage score van inhoudelijke kennis. Hoeft een verkoper zijn product niet te kennen? Kan een marketeer zonder inhoudelijke kennis van zijn product succesvol zijn?
Nee, maar de belangrijkste conclusie van deze poll is dat persoonlijke competenties wel belangrijker gevonden worden dan inhoudelijke kennis.
De belangrijkste eigenschappen van een goede verkoper:
inhoudelijke kennis van zaken: 9 procent
creativiteit: 1 procent
luistervaardigheid: 59 procent
intelligentie: 2 procent
overtuigingskracht: 16 procent
empathie: 9 procent
overig: 4 procent
De belangrijkste eigenschappen van een goede marketeer:
inhoudelijke kennis van zaken: 11 procent
creativiteit: 33 procent
luistervaardigheid: 21 procent
intelligentie: 3 procent
overtuigingskracht: 14 procent
empathie: 15 procent
overig: 3 procent
Conclusie: de marketeer hoeft niet meteen inhoudelijke kennis van zaken te hebben, maar moet wel creatief en empathisch zijn, overtuigingskracht hebben en goed kunnen luisteren.
En?erg intelligent hoeft ook hij/zij niet te zijn.
Onzin. Ik denk dat de marketeer alleen maar gelukkig en succesvol kan zijn in zijn baan als hij wel degelijk veel weet van zijn product. Zonder onderscheidend product is er namelijk geen marketing.
De biermarketeer die niets van bier weet kan beter doorlopen. De automarketeer die liever fietst, moet ook maar doorrijden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!