Lekker geloofwaardig

'Huisstijl: wat heb je eraan? Als leidinggevende in communicatieland ben ik er vaak met een grote boog omheen gelopen.' Kanttekeningen bij de nieuwe kleren van adviesfirma Boer & Croon door Jules Prast.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

'Ze zijn niet meer uit je mailbox weg te denken: de dienstmededelingen van bedrijven die je parmantig aankondigen dat de keizer zich in nieuwe kleren presenteert. “Vanaf vandaag hebben wij een nieuwe huisstijl.” Meestal gevolgd door iets in de trant van: “Dit is omdat wij goed naar onze klanten luisteren.” De relevantie van zulke berichten ontgaat mij echter meestal.

Vandaag was het de beurt aan de gerenommeerde adviesfirma in Amsterdam. “Geachte relatie, vanaf vandaag heten we BoerCroon. We laten de ‘&’ los en presenteren ons in een strakke groene letter.” Was getekend: BoerCroon Business Creators.

Een ommezwaai in adviesland? “De vragen van vandaag zijn niet meer op te lossen met de modellen en structuren van gisteren,” zegt de mail. “Kennis wordt vrij gedeeld, de kunde er resultaten mee neer te zetten is steeds wijder verspreid. Kunde wordt kunst door waarde te creëren met het samenbrengen van mensen, issues, belangen, principes en organisaties én hiervoor beloond worden,” aldus de business creators in een volzin die net niet lekker loopt.

Benieuwd geworden naar de onderbouwing van dit al sla ik de website van BoerCroon Business Creators op. Daar is niets veranderd. Geen strakke groene letter, maar het oude blauw. Geen BoerCroon, maar het vertrouwde Boer & Croon. Geen kennis die vrij verspreid wordt. Consulting is nog steeds consulting. “Bij uw vragen op het gebied van strategieontwikkeling en structurering, groei en innovatie, en kostenefficiëntie en effectiviteit kunnen wij u ondersteunen,” zegt de website braaf. Lekker geloofwaardig.

Huisstijl: wat heb je eraan? Als leidinggevende in communicatieland ben ik er vaak met een grote boog omheen gelopen. Het is het domein van deskundigen die graag willen geloven dat als je een aap een gouden ring geeft, het dier een ander ding wordt. Niets is echter minder waar: in de regel blijft het beestje hetzelfde. Ik durf te wedden dat als ik morgen binnenloop bij het kantoor van Boer & Croon aan de Amsterdamse Bosbaan, er niets wezenlijks veranderd is. Dus waarom dan de huisstijl aanpakken?

Het geloof in verandering is precies wat het is: geloof. Allemaal ontslaan, die zogenaamde deskundigen, en zeker wanneer ze op tafel gaan dansen. Dan is de kat van huis. En dat de kat in ieder geval bij Boer & Croon van huis lijkt te zijn, geeft te denken: als er één vermoeden is dat zo’n loze boodschap naar boven brengt, dan is het wel dat de firma met zichzelf aan het worstelen is, en dat het management geen controle heeft over het proces. En dat moet jou adviseren?'

Gisteren gepubliceerd op de website van.

Op internet is een filmpje te vinden van The 1nspiring Company die gevraagd is om de nieuwe propositie in beeld te brengen. Aanvankelijk dienen deze video’s voor intern gebruik.

from on .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie