Zo val je op tijdens het drukke Black Friday-seizoen

Hoe val je op in de hectiek van Black Friday en de feestdagen? Teads geeft tips voor adverteerders die willen scoren rond de feestmaanden.

Angela Tropper van Teads

Het shoppingseizoen dat in november met Black Friday begint, is inmiddels stevig ingeburgerd in de Nederlandse markt. Volgens recent onderzoek is 53 procent van de Nederlanders dit jaar van plan om tijdens Black Friday aankopen te doen, waarbij bijna de helft bewust wacht op deze kortingsperiode. De populairste categorieën zijn elektronica, kleding en gadgets. ‘Het begint steeds meer het startsein te worden voor de decemberaankopen, en veel consumenten shoppen dan online. Maar ze zien door de bomen het bos niet meer, door de vele advertenties, zegt Angela Tropper, Sales Director bij Teads.

Lees- en koopgedrag analyseren

Teads ziet in Nederland al vanaf september een lichte toename in het leesgedrag rond cadeaus en specifieke producten. ‘Vanaf oktober zien we de eerste duidelijke piek richting Black Friday’, legt Tropper uit. Met de Teads Media Barometer analyseert Teads het leesgedrag van consumenten. ‘Dit soort inzichten gebruiken we om adverteerders te adviseren over de momenten waarop en de context waarin ze aanwezig moeten zijn.’

Door ‘always on-campagnes’ en piekcampagnes goed te timen, kunnen adverteerders relevant blijven tijdens de gehele periode. ‘Zorg dat je op tijd zichtbaar bent, anders mis je de kans om top of mind te worden en te blijven’, adviseert Tropper.

Gepersonaliseerde adviezen voor verschillende sectoren

Teads biedt adverteerders daarnaast ook specifieke inzichten per sector. ‘We zien dat speelgoed, consumententechnologie en huishoudelijke apparatuur populair zijn rond Black Friday en Cyber Monday’, zegt Tropper. ‘Grote techmerken plannen hun productlanceringen rond deze periode. Daarnaast zijn ook retailers zoals ICI Paris en Douglas actief tijdens Black Friday, vooral voor parfums en luxe verzorgingsproducten. Voor luxury- en beautygerelateerde merken is Black Friday niet ondenkbaar meer. Daarnaast is de timing van dit commercieel moment perfect. Mooi voor de feestmaand.’

Maar ook voor adverteerders in de reisbranche is het laatste kwartaal een interessante periode, maakt Tropper op uit de Teads Media Barometer: ‘We zien in oktober al de interesse toenemen van mensen die weg willen tussen kerst en oud & nieuw, en ook beginnen consumenten zich al te oriënteren voor de zomervakantie.’

Barometer
De Teads Media Barometer toont in Nederland al vanaf september een lichte toename in het leesgedrag rond cadeaus en specifieke producten. Vanaf oktober is de eerste duidelijke piek richting Black Friday zichtbaar.

Teads Studio: creatieve oplossingen voor maximale impact

Tijdens deze drukke periode biedt Teads Studio een helpende hand aan adverteerders. Tropper: ‘Teads Studio optimaliseert de al bestaande advertenties voor diverse kanalen, waaronder mobiel en nu ook voor Connected TV. We gebruiken AI om advertenties te analyseren en te bepalen welke elementen in de advertentie het meest effectief zijn voor online consumenten. Zo zorgen we ervoor dat campagnes de aandacht trekken zonder opdringerig te zijn.’

Een voorbeeld van een succesvolle aanpak was een samenwerking met een snackmerk tijdens het EK Voetbal. ‘We voegden een countdown toe in de creatie, die aftelde tot de wedstrijd begon’, vertelt Tropper. ‘Dit creëerde urgentie. Daarnaast leidden we consumenten met een directe link naar de retailer om de snacks meteen te kopen.’ Dit soort dynamische oplossingen, zoals bewegende elementen en countdowns, spelen in op het natuurlijke gedrag van consumenten en verhogen de effectiviteit van campagnes aanzienlijk.

Efficiënt omgaan met je mediabudget

Campagnes kunnen contextueel op de doelgroep worden afgestemd, legt Tropper uit. ‘Samen met de insights vanuit de Teads Barometer kom je als adverteerder in de juiste doelgroep op het juiste moment. Dat in een brandsafe en responsible omgeving. Samen met de creatieve oplossingen die onze Teads Studio biedt, grijp je de maximale aandacht van de consument zonder intrusive te zijn. We bieden adverteerders ook een cost-per-completed-view-model, waarbij ze alleen betalen als de advertentie volledig is bekeken. Hierdoor gaan adverteerders efficiënt om met hun budget en weten ze zeker dat hun boodschap echt is overgekomen binnen de gewenste doelgroep.’

Omnichannel benadering met CTV

Tropper wijst ook op de mogelijkheid om CTV in te zetten als een krachtig kanaal tijdens het shoppingseizoen. ‘We hebben CTV recent toegevoegd aan ons aanbod, en we zien dat CTV in de marketingmix de koopintentie met 16 procent verhoogt’, stelt Tropper. CTV maakt het mogelijk om een grote, betrokken doelgroep te bereiken via het grootste scherm in huis, met audio en visuele impact die bijdraagt aan een hogere merkbekendheid.

Advies voor adverteerders: begin op tijd

Troppers belangrijkste advies aan adverteerders is om vroeg te beginnen. ‘De beste campagnes beginnen met het opbouwen van awareness, gevolgd door overweging en uiteindelijk conversie. Als je niet al in het vizier bent van de consument, waarom zouden ze dan jouw merk kiezen op het moment van aankoop? Het is cruciaal om campagnes tijdig in te richten en gericht te targeten, zodat je de consument door de gehele funnel begeleidt.’

Teads ondersteunt adverteerders door ze te ontzorgen in deze drukke periode, door campagnes te optimaliseren en te zorgen voor zichtbaarheid op de juiste momenten. Van smartphone tot CTV, Teads biedt adverteerders alle tools om succesvol te zijn rond Black Friday en het gehele shoppingseizoen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →