Van de dominantie van Connected TV tot de onstuimige groei van AI: de advertising- en mediasector maakt een transformatie door. Dat brengt nieuwe ontwikkelingen en kansen met zich mee. Om hierop te kunnen anticiperen is het voor marketeers van belang om de impact van de veranderingen te begrijpen.
Dit zijn vijf belangrijke ontwikkelingen, en hoe je er als organisatie of merk op kunt inspelen:
1. De opmars van Connected TV in omnichannel media-marketing
De verschuiving van het publiek naar streamingdiensten zet dit jaar stevig door. Dit leidt tot een sterke toename in de uitgaven voor CTV-advertenties. Dat is niet vreemd, als je bedenkt dat 40% van de adverteerders een aanzienlijk betere ROI behaalt op CTV-advertenties dan op reclame via lineaire tv, zo blijkt uit de Teads Omnibus Survey.
De combinatie van CTV met mobile zorgt voor een toename in merkherkenning van maar liefst 67%, vergeleken met alleen mobiele advertenties, wijst onderzoek van Teads en MediaScience uit. Deze combinatie illustreert de kracht van een omnichannel-benadering. Door CTV en mobiele advertenties te combineren, kun je een krachtige impact maken op je doelgroep en je merk naar een hoger niveau tillen, wat weer een positief effect heeft op de brandawareness van de campagne.
2. Het belang van context in het cookieloze tijdperk
De cookieloze toekomst is onvermijdelijk. De toenemende focus op privacy en de strengere regelgeving rondom dataverzameling leiden tot een verschuiving in de manier waarop we online gebruikers bereiken en targeten. In deze nieuwe realiteit is context belangrijker dan ooit tevoren.
Contextuele targeting stemt marketinginspanningen af op de directe interesses en behoeften van consumenten, op een privacy-compliant manier. Teads biedt al sinds 2020 contextual targeting-oplossingen en draait meer dan 80% van de campagnes binnen de EU zonder inzet van cookies met betere resultaten. En is daarmee dus klaar voor de cookieloze toekomst. Met de Teads Data Suite en de Cookieless Translator krijgen adverteerders de tools om doelgerichte campagnes te plannen, activeren en optimaliseren, met controle over het publiek, het moment en het scherm.
3. Brandformance: de samensmelting van merk en performance
Van oudsher gebruiken marketeers verschillende targeting strategieën, advertentieformaten en KPI’s voor een optimale ROI van branding- en performance-campagnes. ‘Brandformance’ is de new kid on the block. Brandformance staat voor de integratie van merkbouw en performance-marketing. Deze aanpak combineert flexibiliteit in formaten en ad-designs met resultaatgerichte optimalisatie.
In essentie gaat het om het versterken van het mid-funnel deel van de customer journey, waarbij branding wordt gecombineerd met performance-tactieken om conversie te stimuleren. Volgens onderzoek van Wpromote meent 62% van de marketeers dat brandformance de meest effectieve marketingstrategie is om zowel merktrouw op lange termijn als sales-conversie op de korte termijn te bereiken.
4. Focus op brand safety, sustainability en relevantie
Consumenten verwachten meer dan ooit dat ze relevante content te zien krijgen. Een hoogwaardige user-experience is er één die websitebezoekers de juiste advertenties op het juiste moment toont. Daarbij hebben privacygaranties, ethische normen en maatregelen tegen fake news de hoogste prioriteit. Dit vraagt om strategische partnerships, trusted third-party verification, en waarborgen voor contextuele veiligheid.
Het Teads-platform loopt voorop in premium programmatic advertenties in brandsafe en brandsuitable omgevingen. Het eigen DSP biedt een end-to-end oplossing voor adverteerders en mediabureaus. Hiervoor kreeg Teads recent een vijfsterrenbekroning en een nummer 2-notering in de categorie Demand Side Platforms van de Emerce 100.
Daarbij krijgt ook de carbon footprint volop aandacht. Teads scoort op het gebied van duurzaamheid een factor tien beter dan platforms als YouTube en Facebook, blijkt uit cijfers van Scope3. Scope3 maakt met technologie inzichtelijk wat de CO2-uitstoot is van digitale campagnes en is volledig geïntegreerd in het Teads-platform.
5. De kracht van AI
AI zorgt voor een revolutie in de reclamewereld. Statista becijfert dat de wereldwijde investering in AI voor marketing in 2028 107 miljard dollar bedraagt. Merken zetten AI in om een diepere connectie met consumenten te bewerkstelligen en inzichten om te zetten in marketingstrategieën.
Met TeadsAI heeft Teads eigen technologie in huis die adverteerders en publishers helpt bij het optimaliseren van full-funnel strategieën. De basis van TeadsAI wordt gevormd door een machine learning-framework dat naadloos integreert met meer dan 3.000 publishers. Dit systeem zet datasignalen om in insights voor targeting en personalisatie. Dat gebeurt met voorspellende modellen die engagement bevorderen en de effectiviteit van campagnes verbeteren.
Aanpassingsvermogen: de sleutel tot succes
De vijf ontwikkelingen die hier beschreven worden, bieden kansen voor adverteerders en publishers om hun marktpositie te verstevigen en uit te breiden. In een steeds veranderend digitaal landschap blijft Teads voorop lopen met innovatieve advertentieoplossingen die adverteerders, uitgevers en consumenten met elkaar verbinden. Met die aanpak bereikt Teads meer dan 83 procent van de online Nederlanders en zijn ze al de nummer 2 in bereik, voor YouTube en Facebook.
Wil je sparren over de mogelijkheden voor jouw merk? Neem contact op met het team van Teads via sales-nl@teads.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!