Waar concurrent Easyjet claimt al 80 tot 90 procent van de tickets via internet te verkopen, is dat bij de KLM minder dan twee procent. Volgens Rietbergen komt dat vooral omdat Easyjet een heel simpel product verkoopt. Lijndiensten zijn ingewikkelde producten, omdat je behalve de stoel ook de condities van het ticket koopt, zoals al of niet de mogelijkheid om te wijzigen. De verkoop via WAP stelt helemaal nog weinig voor. Er zijn dan ook pas 30.000 gebruikers in Nederland. Rietbergen: ‘Je moet je zowel bij internet als bij WAP goed afvragen wat de toegevoegde waarde voor de consument is. Je gaat bijvoorbeeld niet in je auto via WAP zitten inchecken als je al je gegevens daar opnieuw moet gaan invoeren. Wat wél handig is, is bijvoorbeeld een SMSje wanneer je vlucht vertraagd is. Of informatie over gatewijziging.’ Ook is de KLM van plan om zijn eigen bagage-tracking informatie voor klanten te ontsluiten. Sturen op kanaal is volgens Rietbergen heel moeilijk. Elk kanaal zal zichzelf moeten bewijzen en omdat bestaande kanalen elkaar niet op prijs moeten gaan beconcurreren, leent internet zich het best voor services. Daarbij denkt de luchtvaartmaatschappij ook aan bijvoorbeeld vakantiepaketten en de verkoop van hotels, verzekeringen en autoverhuur en dergelijke. Rietbergen: ‘Maar voor zulke dingen moet je partners zoeken, dat moet je niet allemaal zelf doen. Maar je geeft het vertrouwen van je merk mee.’
In de toekomst kijkend, kon Rietbergen zich voorstellen dat de multichannel-ontwikkelingen straks misschien wel voor een heel ander inkomstenmodel zouden zorgen. ‘Straks vlieg je misschien gratis als je bereid bent onderweg wat producten te testen en wat vragen te beantwoorden. Wie met rust gelaten wil worden tijdens de vlucht betaalt wél voor zijn kaartje.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!