Deze week vertoonde het NOS Journaal een #039;" title="mplayer?mpstream=wmbb&mpurl=http%3A%2F%2Fcgi%2Eomroep%2Enl%2Fcgi-bin%2Fstreams?%2Fnos%2Fnieuws%2F2007%2Ffebruari%2Fvideo%2F20070221%2Fklimaatneutraal%2Ewmv&body=Wie%20vanaf%20%20Eindhoven%20Airport%20vliegt%20kan%20binnenkort%20zijn%20milieu-vervuiling%20afkopen%2E%20Vanaf%20mei%20krijgen%20alle%20passagiers%20de%20mogelijkheid%20om%20bij%20het%20inchecken%20een%20extra%20bijdrage%20te%20betalen%2E%20Met%20dat%20geld%20worden%20bomen%20geplant%20om%20de%20vervuilende%20CO2-uitstoot%20te%20compenseren%2E&titel=Steeds%20meer%20bedrijven%20gaan%20klimaatneutraal&genre=Journaal&nav=xagrnCsHEbGcZtHjIfK&refered=ukdrnCsHEbGcZtHnSopBzoB'">item over 'klimaatneutraal vliegen'. Hiermee maak je als luchtreiziger van je vliegtuigstoel een groene stoel door een extra bedrag van een paar tientjes te betalen, wat wordt geïnvesteerd in de aanplant van jonge bomen in landen in vooral Oost-Europa en de derde wereld. Zo wordt de CO2-uitstoot die vrijkomt bij het vliegen gecompenseerd, met als doel het CO2-evenwicht in de atmosfeer te herstellen.
In hetzelfde item werden drie reizigers gevraagd naar hun intentie dit extra bedrag te betalen en zo hun bijdrage te leveren aan het milieu. Twee van deze drie respondenten stonden daar negatief tegenover. Dit is natuurlijk absoluut geen representatief onderzoek maar het raakt volgens mij wel de kern; consumenten willen niet zelf betalen voor de vervuiling die hun leveranciers (lees: bedrijven) veroorzaken, ook al wordt dit indirect wel door hen veroorzaakt door middel van de vraag naar (vervuilende) producten.
Bedrijven zouden er beter aan doen 'klimaatneutraal' als keurmerk en usp in te zetten, zoals het MSC-keurmerk, bedoeld voor duurzaam gevangen vis, of de merken Max Havelaar en Fairtrade (dit uiteraard op voorwaarde dat bedrijven een zichtbare bijdrage leveren en klimaatneutraal ondernemen). Ook voor deze twee merken betalen consumenten bewust iets meer omdat zij de doelstellingen van deze merken ondersteunen. Consumenten die verantwoord willen consumeren kunnen dan voor deze klimaatneutrale bedrijven en producten kiezen en zo hun steentje bijdragen aan de vermindering van het klimaatprobleem. De tijd dat consumenten fors meer voor een klimaatneutraal product willen betalen, zoals in het geval van de groene vliegtuigstoel, komt dan misschien later wel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!