It’s on! Met dit schrijven als officieel debuut, zal RA*W University voor Adformatie op geregelde momenten haar kijk op de reclamewereld geven. Met RA*W University helpen we studenten de reclamewereld écht te leren kennen. En dat lukt best aardig. We groeien hard, en na een drietal sessies waren we afgelopen week te gast bij Fitzroy. We merken dat de interesse in wat we aanbieden nog steeds groeit. En de studenten die ons bezoeken hebben ook een visie op het reclamevak. Die visie gaan we opschrijven. Bureaus, campagnes en relevante ontwikkelingen, gezien vanuit het perspectief van een student. Gerben van der Zwaard, strategy planner bij Selmore én nog student, bijt het spits af.
Het gaat in de reclame steeds vaker over talentontwikkeling. Dat is begonnen toen een paar jaar geleden de jonge generatie reclamemakers steeds harder begon te roepen dat ze zich meer en beter wilden ontwikkelen. Daar hadden ze hulp bij nodig. Hulp van hen die de ervaring al hadden. Resultaat: RA*W is nu al ruim 3 jaar een groot succes – maar kan zichzelf nog niet opheffen, het ultieme doel – en JongeHonden draait (al jaren) op volle toeren.
Initiatieven om talentontwikkeling binnen de reclame te bevorderen zijn er gelukkig steeds meer. Niet al te lang geleden werd Uncommon gelanceerd. Een uniek traineeship van een jaar, bij vier verschillende bureaus: Dawn, SUE, Natwerk en Achtung. In het veelgelezen Planning’s lost generation stelt Heidi Hackemer (Strategy Director bij Wolf & Wilhelmine) voor om 30 minuten per week met een jonge planner te zitten. Om ze iets te leren, no matter the subject. Dat klinkt zinvol. En uiteraard niet alleen voor planners. Er gaan dus meer en meer stemmen op ter stimulering van talentontwikkeling. En zo komt er langzaam maar zeker schot in de zaak. En terecht. Maar hebben studenten daar ook profijt van? Kunnen we voor hen ook meer ruimte creëren om zich te ontwikkelen?
Uit McKinsey’s ‘Voice of the graduate’-onderzoek blijkt dat net afgestudeerden zich zowel overgekwalificeerd als onvoorbereid beschouwen. Fijne paradox. McKinsey focust vervolgens vooral op wat het onderwijs hieraan kan veranderen. Dat overgekwalificeerde gevoel komt door vakkenpakketten die niet aansluiten op waar studenten na hun studie op de werkvloer mee te maken krijgen. En dat onvoorbereide gevoel bestaat omdat er niet duidelijk is wat er van ze verwacht wordt. Wat mij betreft ligt daar een kans voor bureaus. Dat stuk praktijk leer je toch het beste bij een reclamebureau?
Die vraag wordt gelukkig steeds vaker gesteld binnen het vak. Want een vak, dat moet je leren. En dus moet iemand het doorgeven. Een roep dus, om het reclamevak door te blijven geven. Zo kunnen we vanuit de bureaus onze eigen opvolgers opleiden. En waar voor het huidige talent binnen de reclame steeds meer op poten wordt gezet, kunnen er voor studenten nog wel stappen gemaakt worden. Het vorige week bekendmaken van de nieuwe internationale masteropleiding Digital Design, een samenwerking tussen de HvA en negen grote namen uit de bureauwereld, is in ieder geval de eerste stap.
En dan is het wellicht typisch dat die eerste stap vanuit de digital hoek van de reclamewereld komt. Stukje development. Zouden we talentontwikkeling voor studenten niet hetzelfde kunnen benaderen als hoe digital met de klassieke bureaus probeert samen te werken? Want, zoals ik Wesley ter Haar (MediaMonks) al meermaals voor het eerder implementeren van digital in het creatieve proces heb horen pleiten; des te eerder je het meeneemt in het proces, des te beter de output. Jong geleerd is tenslotte oud gedaan.
Over RA*W University
RA*W University is een initiatief van Rein Hannah Bojahr (Natwerk), Gerben van der Zwaard (Selmore), Lex Noteboom (Publicis), Liza Hopman (NoProtocol), Dirk Jan de Krom (Glasnost Communications) en Cathalijn van Hellenberg Hubar (Ogilvy & Mather Amsterdam). Het is opgericht om het gat tussen studenten en de reclamewereld te verkleinen. Meer informatie via https://www.facebook.com/rawuniversity.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!