Jury-voorzitter Theo van Vugt zegt: ‘De jury was erg onder de indruk van de visie en strategie van Sieburgh. Natuurlijk is het uitgangspunt anders dan bij menig marketeer. De uniciteit en rijkdom van de collectie maakt het werk inderdaad makkelijker. Maar als je extra gaat letten op wat er allemaal gaande is bij het Rijksmuseum dan valt het pas echt goed op wat een innovatie en krachtig marketingdenken Sieburgh in brengt.’
De jury concludeert: ‘Marketing maakt de zaak hier spannender en aansprekender en dat is toch de cruciale taak die elk marketeer in deze lastige tijden moet spelen. De marketeer moet inspireren. En dat doet Jan Willem Sieburgh als geen ander.’
Naast Sieburgh waren Michel Schaeffer van bol.com en Stephan van Kruisselberge van TomTom genomineerd voor de belangrijkste marketingprijs. Alle drie presenteerden op 9 juni hun case tijdens het event MarketingLive!09.
Jan Willem Sieburgh (57) werkte 20 jaar in reclame en marketing voordat hij in 2002 –na een sabbatical- zakelijk directeur werd van het Rijksmuseum. Hij had functies bij onder meer Ogilvy en Lowe Kuiper&Schouten, en was van 1990 tot 2001 partner/directeur van TBWA.
Achtergrond
Tijdschrift voor Marketing/Molblog.nl/Marketing-Online.nl, Platform Innovatie in Marketing (PIM) en Nima roepen elk jaar hun achterban op om kandidaten voor de prijs Marketeer of the Year te nomineren.
Belangrijkste criteria bij toekenning van de prijs zijn: effectiviteit (wat is er dankzij marketing gebeurd?), innovatie (is er sprake van de inzet van nieuwe en vertrouwde marketingmiddelen?) en persoonlijkheid (is deze persoon in staat om marketing een plek in de boardroom te geven?).
De jury bestaat uit de volgende personen:
Robert de Groot (winnaar van de prijs in 2003 en vice president marketing & format voor Ahold Tsjechië ), René Frijters (winnaar van de prijs in 2004, oprichter van Alex en nu directeur bij DSB Bank), Alexander Ribbink (winnaar van de prijs in 2005 en voormalig ceo van TomTom), Hans Hagenaars (winnaar van de prijs in 2006 en marketing directeur ING), Herwin van den Berg (winnaar van de prijs in 2007 en marketing directeur Heineken Nederland), René Repko (winnaar van de prijs in 2008 en marketing directeur Hema), Monica van der Meeren (USG Capacity), Hans Molenaar (voorzitter Platform Innovatie in Marketing), Muriel Arts (voorzitter Nima), en voorzitter Theo van Vugt (hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing).
De Marketeer of the Year-prijs wordt ondersteund door USG Capacity.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!