We zijn er al bijna aan gewend: Amerikaanse bureaus die de oversteek maken naar ‘creative capital of Europe’ Amsterdam. Zeldzamer zijn Nederlandse bureaus die de omgekeerde weg bewandelen. SuperHeroes is zo’n uitzondering. Ze openden deze maand een kantoor in New York, ‘een bevestiging dat we op de goede weg zijn’, aldus oprichters Rogier Vijverberg (links) en Django Weisz Blanchetta (rechts).
Waarom New York?
Weisz Blanchetta: ‘Vanaf het begin hebben wij onze ogen gericht op de internationale markt en daarbij is Amerika altijd al interessant geweest vanwege de bijzondere klanten en het mooie werk dat ze daar produceren. Het was meer: wanneer gaan we de overstap maken?
Vijverberg: ‘De global campaign voor Asus heeft alles in een stroomversnelling gebracht. We hadden al langer plannen om in Amerika een kantoor op te zetten, maar met het Asus-account werd het tijd om die plannen concreet te maken. Processen verlopen nou eenmaal soepeler face-to-face. In onze branche draait het om vertrouwen en vertrouwen komt ook uit nabijheid. Wanneer je daarnaast kunt aantonen dat je in verschillende tijdzones actief bent, word je ook eerder erkend als een wereldwijde speler. En dat levert weer klanten op. Het is dus deels praktisch en deels uitstraling.’
Hoe gaan jullie je daar onderscheiden ten opzichte van de gevestigde orde?
Vijverberg: ‘We weten dat we nog een lange weg te gaan hebben, maar wij maken werk dat daar nog niet zoveel wordt gemaakt. Vrijer, liberaler. Amerika heeft over het algemeen te maken met veel striktere wetgeving en de bureaus zijn vaak conservatiever dan wij.’
Weisz Blanchetta: 'Amerikaanse bureaus zijn ook voornamelijk georiënteerd op Amerikaanse klanten. Wij zien onszelf ook als een brug voor Aziatische merken naar de Europese en Amerikaanse markt.'
Hoe bedoel je?
Vijverberg: ‘Toen wij voor LG wereldwijd gingen werken, kregen we bekendheid in Azië en kwamen er een paar andere grote Aziatische merken naar ons toe. Veel Aziatische bedrijven maken inmiddels fantastische producten, maar de marketing daarvan blijft soms achter. Het is nog niet altijd even oorspronkelijk.’
Weisz Blanchetta: ‘Steeds meer Aziatische merken breken internationaal door en zien Amerika als het beloofde land. Maar de Amerikaanse bureaus hebben vooral focus op Amerika zelf. Met ons internationale team slaan we een brug tussen de verschillende culturen.'
Is een vestiging in Azië de volgende stap?
Weisz Blanchetta: ‘Inderdaad. We zijn al met enkele partijen in gesprek, maar we weten nog niet waar we gaan zitten. Hong Kong, Singapore? Shanghai heeft niet onze voorkeur, omdat je daar te maken hebt met de strenge Chinese wetgeving. Wij willen onze afzetmarkt breder trekken dan alleen China en richten ons op Korea, Taiwan, en de Zuidoost-Aziatische markt.’
Vijverberg: 'En vanuit daar is de rest van de wereld aan de beurt.'