Interrealiteit: kans voor marketeers

Door gastblogger Dennis Kramer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik lees net op nu.nl twee opmerkelijke berichten: en .

Waarom zijn deze berichten opmerkelijk? Nou, ze laten heel duidelijk zien dat er een (steeds groter wordende) interrealiteit aan het ontstaan is: criminelen die virtueel geld afnemen van kinderslaven en dat geld vervolgens omzetten in fysiek geld en criminelen die inbreken op de game accounts van spelers, alle virtuele goederen stelen en die voor wederom fysiek geld verkopen op eBay.

En juist die interrealiteit daar gaat het me om.... Ik kwam die term tegen in het onderzoek dat EPN onlangs heeft uitgevoerd. Interrealiteit is een mooie term voor de relatie tussen de virtuele werelden en de fysieke wereld. Of zoals Jacob van Katswijk het in 2003 in zijn dissertatie 'Architectuur van de Cybercultuur' formuleerde: "interrealiteit is de hybride totaalbeleving van fysieke en virtuele werkelijkheid".

Als criminelen al rete-actief zijn in die interrealiteit, dan moge het duidelijk zijn dat daar veel geld te verdienen is. En als criminelen ergens veel geld kunnen verdienen, dan moet dat marketeers ook lukken ;-) Nee, even serieus; op dit moment leven er al zoveel mensen in de interrealiteit dat er een kritische massa is voor merken om in die interrealiteit actief te worden.

Wat dacht je van een virtuele equivalent van je fysieke merk en product. Producten en merken zeggen niet alleen in de fysieke wereld wat over jezelf, maar ook net zo goed in de virtuele wereld. Wat dacht je van virtuele Nokia's, Prada's, BMW's of Nike's!?

Wat dacht je van sales promotion in de interrealiteit? Waarom niet een paar virtuele Nike's weggeven bij een paar fysieke Nike's? Waarom niet je klanten Linden Dollars (het geld van Second Life) laten sparen op hun fysieke spaarrekening? Wat dacht je van een virtuele spaarkaart? Als je 10 virtuele producten hebt gekocht, krijg je een fysieke muts gratis.

Of wat dacht je van mirror sales (die term bedenk ik nu ter plekke ;-))? Als je iets in de fysieke werkelijkheid koopt krijg je er een virtuele equivalent van. Dan zie je er in de interrealiteit altijd hetzelfde uit. Hoe cool is dat??

Kansen genoeg!! Gewoon doen!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie