Incompany 500: Shell opnieuw weer de grootste aantrekkingskracht

Tech-bedrijven klimmen in de ranking, financials zakken nog verder weg.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Shell heeft voor de zevende keer in tien jaar de grootste aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt, de zakelijke markt en investeringsmarkt, en wint daardoor de tiende editie van . Dit jaar klimmen technologiebedrijven snel in de ranking, terwijl financials verder wegzakken. Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek naar de spontane aantrekkingskracht en reputatie van organisaties onder 5.000 hoogopgeleide professionals, dat werd uitgevoerd door Motivaction.

Nieuw in de top-9: ASML

Al tien jaar zijn het de grootste Nederlandse consumentenmerken die dit onderzoek domineren. In de eerste negen jaar dat het onderzoek werd gehouden, veranderde de samenstelling van de top-9 nooit. Dit jaar lukt het een technologiebedrijf om hier verandering in te brengen: ASML passeert ABN Amro en KPN.

Technologiebedrijven zijn in trek bij werknemers, zakenpartners en investeerders. In de top-3 verdrijft Philips Rabobank – die in 2009, 2010 en 2011 nog won – naar plaats drie. De neergang van de aantrekkingskracht van financiële instellingen zet dus door. Naast Rabobank verliezen ABN Amro, Aegon en Delta Lloyd veel terrein.

Groene banken

Opvallend is dat twee groene banken wel goed presteren: ASN Bank en Triodos Bank vestigen nieuwe records en naderen ABN Amro. Een dergelijke groene machtswisseling is ook te zien in de energiesector, waarin Essent en Nuon hun leidende posities verliezen. Eneco wint en ook het kleine Greenchoice gaat hen voorbij. Bijzonder is ook dat het onder vuur liggende Imtech erin slaagt om zijn eerste plaats in de sector zakelijke dienstverlening te prolongeren. Het bedrijf houdt het vertrouwen van zijn stakeholders.

Rijksmuseum: winnaar in het reputatieonderzoek

Het reputatieonderzoek kent ook een opvallende winnaar. Als van de honderd organisaties met de grootste aantrekkingskracht de reputatie wordt gemeten, komt het Rijksmuseum daar als winnaar uit. Het museum krijgt de allerhoogste scores voor zijn betrouwbaarheid, solidititeit en succes.

Andere topnoteringen in het reputatieonderzoek zijn weggelegd voor ASML, Triodos Bank, Apple en Ikea, die ook al hoog eindigen in het onderzoek naar aantrekkingskracht. ‘In beide onderzoeken floreren is de heilige graal voor organisaties,’ gelooft René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany. ‘Voor duurzaam succes heb je zowel een goede reputatie als een grote aantrekkingskracht nodig. Het zijn bijzondere bedrijven die dat voor elkaar krijgen.’

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie