De Zweedse retailer dreigde aanvankelijk met juridische stappen tegen de blogger uit Kuala Lumpur als deze zijn URL niet zou overdragen, maar heeft dat afgezwakt tot de eis dat de bedenker stopt geld te verdienen aan de site. Om die reden wil het dat alle reclameuitingen van het blog worden verwijderd. Jules Yap, die het blog al in 2006 startte, schrijft in een blogpost dat ze het verzoek van Ikea zal inwilligen om de naam te mogen behouden. Ze zegt zich ook zorgen te maken om de hoge juridische kosten – en haar beperkte budget - die een eventuele rechtzaak met zich mee kunnen brengen. Yap: 'Ik was gewoon een enorme fan en achteraf gezien ook een nogal naief ook. Ik wil me er niet mee excuseren, maar dat was precies hoe het ervoor stond toen ik de naam registreerde. In de afgelopen acht jaar is de site zo hard gegroeid dat het onderhoud ervan niet meer te combineren was met een fulltime-baan. Bovendien kost het nogal wat om een site van deze omvang in de lucht te houden. Omdat Ikea me er niet voor wil betalen heb ik gezocht naar andere inkomstenbronnen. Onnodig te zeggen dat ik overdonderd ben. Ik heb er geen probleem mee dat Ikea zijn merk goed beschermd, maar dit had het gedrijf wel handiger kunnen aanpakken. Ik ben een privépersoon, geen bedrijf en overduidelijk op de hand van Ikea. Ik had liever een goed gesprek gevoerd dan direct te worden geconfronteerd met een dreigende rechtzaak.'
In een vraaggesprek met de BBC zegt een Ikea-woordvoerder in reactie dat het bedrijf grote verantwoordlijkheid voelt richting klanten en de belofte dat zij altijd kunnen vertrouwen op Ikea. ‘Veel mensen willen weten wat echt bij Ikea hoort en wat niet. Daarin hebben ze gelijk. Wanneer andere bedrijven de Ikea-naam gebruiken voor commercieel gewin is dat verwarrend ‘.
Bron: MarketingMagazine