‘Ikea meest inspirerende merk voor Nederlanders’

Ikea is in 2014 het meest inspirerende merk voor Nederlanders, gevolgd door Efteling en Tesla. Tesla, ING en Bijenkorf vallen positief op, BMW, Samsung, Facebook en Hema verliezen inspiratiewaarde.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit de ‘Inspirerende 40’-lijst van Synergie en SSI die zojuist bekend is gemaakt tijdens het Grote Marketing Congres in Amsterdam. De onderzoekers keken in samenwerking met Tijdschrift voor Marketing voor het eerst ook naar wat inspirerende merken voor marketeers zijn. Er zijn opvallende verschillen.

Heineken
Voor Nederlanders is het meest inspirerende merk Ikea, net als in 2013. Efteling en Tesla completeren de topdrie. Vooral Tesla is opvallend, het is de eerste keer dat het merk in de lijst staat. Andere nieuwe merken die hoog scoren zijn Rituals, WNF en G-Star. ING, Bijenkorf en Dille & Kamille vallen op door hun positieve ontwikkeling. BMW, Samsung, Hema, Facebook en Heineken verliezen veel inspiratiewaarde. ‘Opvallend’ zo stelt Joris van Zoelen van Synergie, ‘want waar Heineken bij de consumenten uit de lijst valt, inspireert het biermerk nog wel marketeers. Over de hele linie geldt: waar consumenten expliciet verwachten dat bedrijven het voortouw nemen, wordt het minder vaak ook zo ervaren. Slechts de top 20 wordt als echt inspirerend ervaren.’

Campagnes
In samenwerking met Tijdschrift voor Marketing en FD werd voor het eerst ook onder marketeers gemeten wat deze beroepsgroep inspirerende merken vindt. Marketeers worden geïnspireerd door andere eigenschappen en andere merken dan consumenten. Van Zoelen: ‘Marketingprofessionals blijken vooral te worden geraakt door organisaties met prikkelende campagnes, zichtbare aanwezigheid en een sterke focus op actualiteit en interactiviteit. Voor consumenten zijn deze zaken irrelevant voor inspiratie. De rol van een organisatie vinden ze juist weer wel belangrijk, wat voor professionals juist minder zwaar weegt.’ 

Vervolgens het verschil in merken. Diverse merken inspireren marketeers maar consumenten juist veel minder en vice versa (zie de topdrie-tabel).

Daarnaast zijn er grote verschillen in de mate waarin bepaalde organisaties inspireren. Dit raakt ook enkele veel geprezen marketingvoorbeelden. Zo wordt Hema door marketeers geprezen om de producten, bij consumenten is dit minder het geval. KLM wordt door marketingprofessionals geprezen om zijn verbinding (interactieve strategie), maar niet door consumenten.


Top 10 - Inspirerende merken volgens Consumenten

1       Ikea
2       Efteling
3       Tesla
4       Samsung
5       Starbucks
6       Google
7       Apple
8       Dille & Kamille
9       Rituals
10     Bol.com


Top 10 - Inspirerende merken volgens Marketeers

1       Apple
2       Google
3       IKEA
4       Nike
5       Tesla
6       Cool Blue
7       Marqt
8       Heineken
9       Bol.com
10     Albert Heijn


De inspirerende 40 worden sinds 2011 jaarlijks in beeld gebracht met behulp van twee onderzoeken. In een eerste, exploratief onderzoek onder inwoners uit de grote steden (meer dan 100.000 inwoners, N = 254) worden de eigenschappen van inspirerende organisaties herijkt. In een tweede onderzoek worden 44 merken genomineerd die worden beoordeeld op inspiratie en de vier pijlers (N = 1.319, N = 110 per merk).

 

Normal
0

21

false
false
false

NL
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Cambria","serif";}

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie