Verhaal in het AD van gisteren over de in problemen verkerende V&D-formule. Het concern heeft weer een nieuwe marketing-directeur: Madeleine van der Zwaan (37).
Volgens haar is er maar één scenario:
'Het kán niet anders dan dat het gaat lukken. Ik zie V&D als een wereld vol mogelijkheden. Wekelijks komen er bij ons twee miljoen bezoekers over de vloer. Dat is toch uniek?'
Groot probleem de afgelopen jaren was dat mensen die een V&D binnen liepen, te weinig kochten. Of nog erger: liefst de helft van de klanten ging zonder één aankoop de deur uit.
En dát moet anders, zegt Van der Zwaan uiteraard. 'We moeten duidelijker inspelen op de behoefte van de klant', zegt ze tegen het AD.
Klinkt toch een beetje merkwaardig voor een warenhuis dat al sinds 1887 bestaat.
Enfin, het assortiment gaat weer eens op de schop. De afdeling speelgoed is in ere hersteld, A-merken op het gebied van mode (Mexx, Esprit, Benneton) hangen naast huismerken van V&D.
Winkels worden opnieuw ingericht. 'Enerzijds wordt het assortiment, vooral gericht op gezinnen met jonge en opgroeiende kinderen, versimpeld - tientallen soorten washandjes is echt overdreven, anderzijds uitgebreid. Er moet een juiste verhouding zijn tussen bijvoorbeeld lekker zittende T-shirts, zakelijke kleding en kleding voor een lekker avondje uit.'
Ter informatie: sinds 1993 wordt er al gesleuteld aan V&D, dat sinds de jaren '80 veel terrein verloor aan speciaalzaken. In 2003 werd een drastische sanering aangekondigd. Kleinere V&D's gingen dicht, oud-Hema-man Dirk Goeminne kreeg tot 2006 de tijd om het warenhuis weer winstgevend te maken.
In 2003 werd 39 miljoen euro verlies gemaakt. Hoe gaat het nu met de omzet? In het december-nummer van Vide, het blad voor V&D-personeel, wordt in een column gezegd dat 'de omzet blijft tegenvallen'.
Van der Zwaan laat het achterste van haar tong niet zien en spreekt slechts van 'bemoedigende resultaten'.
Hoe zit het trouwens met dat personeel van V&D?
Daar praat Van der Zwaan in eerste instantie niet over. Terwijl in hetzelfde Vide Goeminne zegt dat er de laatste jaren 'te veel concessies zijn gedaan bij het aannemen van nieuw personeel'. Te jong. Te weinig niveau. Echte verkopers worden gemist.
Van der Zwaan: 'Ik ben de eerste om te zeggen dat het personeel ons visitekaartje is. Heel belangrijk. Maar we hebben ook medewerkers die al vijftien jaar bij ons werken, met een ongelooflijke kennis en passie. Het kan op sommige punten beter. Absoluut. We moeten een mix vinden; daar zijn we hard mee bezig.'
Gisteren eindigde de kerstactie 'drie halen, twee betalen'.
Over 2006 zegt ze: 'We spelen meer dan voorheen in op gebruiksmomenten: het begin van het mode- en schoolseizoen, het moment dat mensen gaan denken aan de vakantie.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!