Premium

Hoe groot is de digitale invloed van de kandidaten voor de Europese verkiezingen?

De meeste Europeanen zijn niet te porren voor de Europese verkiezingen. Toch gebruikt 91 procent van de 32 belangrijkste kandidaten social media voor hun campagnevoering.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo zegt softwarebedrijf Augure, dat tussen 16 april en 16 mei , weblogs en online media.

De Europese verkiezingen leverden gedurende het onderzoek (16 april tot 16 mei) 370.000 tweets op. Ter vergelijking: het Europese Songfestival leverde meer dan 5 miljoen tweets op in 24 uur.

72 procent van de kandidaten gebruikt  Twitter en Facebook als onderdeel van de campagne. 16 procent is actief op Google+ en LinkedIn. 13 procent op YouTube.

3 kandidaten zijn helemaal niet aanwezig op social media: Helle Thorning-Schmidt, Pascal Lamy en Luis de Guindos.

De meest gebruikte hashtag voor de Europese verkiezingen is . Maar de meeste kandidaten vergeten deze mee te nemen in hun tweets. Guy Verhofstadt doet het wel, hij twitterde inmiddels 130 keer met de  hashtag. Martin Schulz gebruikte de hashtag 94 keer.

Augure evalueerde ook de digitale invloed van 6 kandidaten voor het presidentschap van de Europese Commissie.

Digitale invloed werd bepaald aan de hand van de volgende criteria:

- Exposure: het bereik in de community die wordt aangesproken.  
- Share of voice : de wijze waarop de kandidaat mee discussieert over relevante onderwerpen op de diverse social mediakanalen.
- Echo: lukt het de kandidaat om een debat groter te maken op social media, en reacties op te roepen?

Huidige president Martin Schulz staat op plek 1 met de meeste digitale invloed. De Luxemburgse Jean-Claude Juncker en de Belg Guy Verhofstadt eindigen op respectievelijk een tweede en derde plek.

Barack Obama
Maar wat als we Martin Schulz vergelijken met, bijvoorbeeld, een Barack Obama?

Martin Schulz heeft actieve profielen op  Twitter, Facebook en LinkedIn.  Barack Obama doet ook aan Google+  en YouTube.

Obama wordt maandelijks bijna 600.000 keer genoemd, en 185.000 keer geretweet. Schulz blijft achter met 60.000 mentions en 12.000 retweets.

In online media en blogs wordt het verschil nog groter: Obama telt meer dan 185.000 gerelateerde publicaties, in de laatste maand voor zijn verkiezing op 6 november 2012. Schulz telt er 9000, in de door Augure gemeten periode van 16 april tot 16 mei 2014.

Uit onderzoek van Ipsos-MORI, komt naar voren dat 6 van de 10 Europeanen niet geïnteresseerd zijn in de Europese verkiezingen. Morgen worden zo’n 400 miljoen Europeanen verwacht in de stemhokjes, om het Europese parlement te kiezen.
Augure zetten de opmerkelijkste data in onderstaande infographic:

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie