Het amateurtoneel van profvoetballers in commercials doet pijn aan de ogen

Messi wordt een saaie lul maar Zlatan blijft een baas.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dinsdag 14 april 2015 stond er in de NRC Next over Cristiano Ronaldo. Ook Eric van Sauers laat zich in zijn show (Ontroert) uit over de aanvaller van Real Madrid. Het komt er eigenlijk op neer dat we met zijn allen een kuthekel hebben aan de beste voetballer van de wereld. Ik ook! Alle van de Portugees ten spijt.

Onze liefde of gebrek aan liefde voor voetballers gaat duidelijk over meer dan alleen hun technische voetbalkwaliteiten. Dat zie je ook terug in de campagnes met bekende voetballers (BV-ers).

Er bestaan grofweg twee soorten campagnes met voetballers. Campagnes waarbij de BV-er zijn kunstje doet als voetballer en campagnes waarbij dat niet gebeurt. Persoonlijk vind ik de campagnes met voetbaltrucjes niet zo interessant. Het zijn vaak de sportmerken of de die een hele batterij aan voetballers optrommelen om er dan creatief verder niet zo veel meer mee te doen.

In knappe trucjes ligt voor mij niet de aantrekkingskracht van voetbal. Met alle cgi is een trucje tegen een blue screen gewoon niet meer zo bijzonder.  Een computergame of echt, het lijkt niet zoveel meer uit te maken. De campagne van Ooredoo is misschien wel knap gemaakt maar verder heel dun:

Je kan de campagne ook zien als een onbedoelde cynische metafoor hoe Qatar tegen voetbal aankijkt; voetbal is iets dat je kan kopen en manipuleren.

Sulletje
Campagnes met een BV-er worden interessanter als de voetbalspeler meer is dan de trucjes die hij op het veld laat zien. Hierin schiet Messi gek genoeg heel erg tekort. Messi is misschien wel heel erg populair, maar verder is het een beetje een saaie lul. Hij kan heel goed voetballen maar daar houdt het op. Buiten het veld zie ik alleen de sullige perfecte schoonzoon met geföhnd haar en loze blik. Messi verbindt zijn naam aan een merk, maar voegt vervolgens niks toe. Hij lijkt er ook helemaal geen zin in te hebben. Daarom speelt hij vaak een cameo in zijn eigen spot, zoals voor Adidas Light up the pitch:

Of Samsung waar Messi half Buenos Aires met de grond gelijk maakt:

In de commercial voor Lays komt Messi’s uitstraling nog het meest tot zijn recht. Een sulletje die zich makkelijk in de maling laat nemen: 

;s Messi

Spiegeltje aan de wand
Zlatan, Suarez en ja zelfs Ronaldo, allemaal brengen ze met gemak veel meer mee in de campagnes waarin ze verschijnen dan Messi. Ronaldo is misschien een ijdeltuit, een poseur met maniertjes, maar juist dat waarvoor hij zo gehaat wordt, geeft hem karakter. Voor of Time Force hoeft Ronaldo geen trucjes te doen.  Zichzelf bewonderen in de spiegel voldoet. Dat Cristiano zich ook leent voor een Japanse facial fitness trainer is vooral bizar.

Maar toch, zo’n apparaat kan alleen maar aangeprezen worden door een ijdeltuit als Ronaldo.

Bijtertje
Onze bijtgrage Suarez is misschien wel knettergek, maar zijn oer-drive om te winnen maakt hem toch een persoon om van te houden. Suarez is een klier, maar hij houdt van het spel. In de commercials voor Abitat of BeterHoren (toen was ie nog betaalbaar) blijkt ie nog zelfspot te hebben ook:

Warrior
Ook Zlatan is gelukkig niet de perfecte schoonzoon. Zlatan is een warrior, die maakt van het brave Volvo zelfs een stoer automerk:

Zlatan - opgegroeid in een achterstandswijk- is een strijder, die zich hard maakt tegen Als het om reclame gaat is Zlatan iedereen de baas. Jammer dat hij in zo’n Ooredoo commercial zit. Daar is ie eigenlijk te groot voor.  

Amateurtoneel
Het is als met elke celebrity in een campagne, hij of zij moet wel bij het merk en de boodschap die je wil vertellen passen. Daar lijken Quatar Airways of Ooredoo geen rekening mee te houden als ze gaan onderhandelen met Barcelona of PSG. Quatar Airways heeft de portemonnee getrokken om de Barcelona selectie op te laten draven. Het enige waar de jongens in overtuigen is dat het slechte acteurs zijn. Bekende koppen die een dagje op shoot moeten:

Dat Messi ook voor maakt vind ik wonderlijk en verwarrend. Heeft iemand liggen snurken bij de contractonderhandeling? Het zijn niet toevallig merken als Samsung waarbij een gebrek aan creativiteit gecompenseerd moet worden met een batterij aan celebrities: Can footbal save the planet? Wat een rommel!

Ik heb er het geduld ook niet voor. Zo als zo vaak in het voetbal gaat het alleen om geld. Dat levert maar heel zelden iets bijzonders op. Jammer.

Tuurlijk doen voetballers het voor het geld. Daar is helemaal niks mis mee. Maar er mag wel wat meer bezieling in je gezicht verkopen. Gelukkig zijn er ook hele toffe campagnes met bekende voetballers: Nike met Write the future:

voor Beats by Dr Dre en Adidas met . Deze campagnes vangen de emotie van voetbal, voetballers en voetbalfans.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie