De Hema- inhaakactie op gay pride met de worst- en tompouce-T-shirts was natuurlijk meer dan een lollig statement. De merkdeskundigen bij de winkelketen zullen er ongetwijfeld mee willen laten zien dat Hema een tolerant bedrijf is.
De actie mocht dan ook rekenen op kudo’s van de vakgenoten, hoewel er soms wel bij werd gezegd dat die ook wat plat is.
Zelfciteren
Fundamenteler was de kritiek van de journalist van het Reformatorisch Dagblad, van wie de naam niet bij het stuk staat, maar die wel zichzelf quote in het introotje bij het stuk. Anders is het geciteerde ‘smakeloos’ niet te verklaren.
De journalist-zonder-naam noemt de woordvoerders Marein Warmerdam en Paulien Marres wel met naam en toenaam overigens, en daar mogen ze in dit geval best blij mee zijn. Hun manier om een wat bozige journalist te pareren is professioneel en kundig.
We lezen mee met het stuk met de kop HEMA zet rookworst en tompoes op smakeloos T-shirt:
RD: Tijdens grachtenparades treden deelnemers vaak half bloot op, in korte, strakke latexpakjes. Wil de HEMA zich daar mee afficheren?
‘Wij afficheren ons alleen met het COC, niet met dergelijke uitingen. De actie is bedoeld als steun voor homo’s, voor hetero’s, voor lesbiennes, voor bi’s en voor in dubio’s, mensen die hun seksuele voorkeur nog niet precies weten.’
RD: Zo’n CanalPride manifesteert zich wel in strak verpakte, half ontblote lijven.
‘Ik verwijs naar het statement van HEMA. Daar staat alles in. Is het een idee dat ik u doorverbind met een andere perswoordvoerder? Ik ben niet van deze actie.’
(stilte)
‘Dag, met Paulien Marres. Het idee om met een speciale campagne in te haken op dit evenement is ontstaan in een van onze filialen. Niet alleen voor homo’s, lesbiennes, maar voor iedereen. De EuroPride staat voor verdraagzaamheid richting iedereen. We hebben daarom drie soorten T-shirts. Met rookworsten en met tompoezen.’
RD: Kunt u zich voorstellen dat mensen dit ranzig vinden?
‘Natuurlijk, ik heb zulke reacties ook gezien op sociale media. Persoonlijk vind ik dit niet ranzig of plastisch. Wij spelen wel vaker met een leuke grap of een leuke inhaker in op een gebeurtenis.’
De HEMA benadrukt er „voor iedereen” te zijn. Blijkbaar niet voor mensen die dit aanstootgevend vinden.
‘Ik kan niet voorkomen dat mensen dit aanstootgevend vinden.’
RD: Nou, toch wel. Door zo’n dubbelzinnige actie niet te organiseren.
‘Wij hebben rond Koningsdag een T-shirt gemaakt met een grote kroon erop. Mensen die niet van het koningshuis houden, vinden dat niets. Dat weerhoudt ons er niet van toch zo’n T-shirt uit te brengen. Op de T-shirts met de worsten en tompoezen maken we gebruik van de HEMA-helden, onze iconen. Het is een leuk grapje, we willen niet de plank misslaan. Wie zou hier aanstoot aan nemen?’
De fatsoenlijke Nederlander...?!
‘Dat durf ik niet zo te zeggen. Pakweg 90 procent van de reacties is erg positief. Wij zijn een van de grotere bedrijven die achter dit leuke evenement staan.’
Volgende keer weer?
‘Weet ik nog niet. Het moet niet flauw worden.’
Update:
We hebben de hoofdredactie van het Reformatorisch Dagblad gevraagd waarom het interview waarin de verslaggever zo nadrukkelijk aanwezig is niet onder zijn naam is geplaatst. 'Dat heeft geen specifieke reden', laat ze weten. 'We plaatsen, zoals u op de website kunt zien, tal van artikelen onder de aanduiding van de betreffende redactie.'
Daar heeft de hoofdredactie natuurlijk gelijk in, maar het antwoord verklaart weinig; er worden evengoed artikelen onder de naam van de betreffende journalist geplaatst.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!