De nieuwe commercial van energieleverancier NLE lijkt verdacht veel op de Super Bowl-commercial voor de Apple Macintosh in 1984. Harald Swinkels, oprichter en CEO van het bedrijf, vertelt dat hoe dat zit.
‘In het verleden had ons bedrijf lelijke campagnes’, vertelt Swinkels. Om daar verandering in te brengen, besloot hij niet om een bureau in te huren, maar om een eigen filmteam samen te stellen. Sinds twee jaar maakt het bedrijf alle video’s zelf met een crew van ervaren tv- en filmmakers. Deze zomer vroeg Swinkels het team om na te denken over een nieuwe reclamespot voor het telecompakket van NLE.
Video: uit de oude doos van NLE
‘De reclame moest iets te maken hebben met los- of openbreken’, zegt hij. ‘Toen we het nieuws naar buiten brachten dat we iets wilden doen op de telecommarkt, had ik namelijk niet verwacht dat het opgepikt zou worden. Een bestaand bedrijf dat een bestaand product op de markt brengt…. Toch kwamen we in het nieuws, met koppen als ‘NLE wil de markt openbreken’. Dat aspect trok dus de aandacht.’
Symfonische rock
Het idee voor de tv-spot kwam van de directeur. Hij zat in de auto en luisterde naar zijn favoriete genre, symfonische rock. ‘Zo kwam ik op het idee om iets te doen met dystopie, met een knipoog naar bestaand werk.’
Verwijzingen
Swinkels regisseerde de commercial zelf. Hij vertelt dat de reclame niet alleen een knipoog is naar 1984 van Apple, maar ook naar Another Brick in the Wall (Pink Floyd) en de sciencefictionfilm The Puppet Masters.
'Niet meer dan een knipoog'
‘Ik wil het echt niet meer dan een knipoog noemen’, vertelt hij. ‘Het zijn verwijzingen waarmee we laten zien dat we van mooie dingen houden. Tegelijkertijd valt de commercial op omdat hij juist zo anders is dan de rest. Het filmpje begint bijvoorbeeld met een uitgestoken tong, hij is zwart-wit en er zit speciaal voor ons gecomponeerde rockmuziek in.’
Commentaar
Swinkels had wel verwacht dat hij commentaar zou krijgen op de verwijzing naar de Apple-commercial. ‘Ik moest er wel om lachen toen het gebeurde’, vertelt hij. Hij is erg tevreden over zijn reclamecampagne. Volgens de directeur stromen de aanmeldingen voor een telecompakket binnen.
Ambitie
‘Ik wil vaker gaan meedenken en regisseren’, zegt Swinkels. Hij vertelt dat het zijn droom is om ooit nog eens een film te maken. ‘Op deze manier kan ik zowel regisseur zijn als energie-directeur.’
Credits:
Creative director/regisseur: Harald Swinkels
Regie-assistent/gedelegeerd producent: Caroline Bevaart
Co-producent/D.O.P./editor: Paul Lensink
Opnameleider: Roel Ypma
Head of location production: Desiree Verboekend
Eerste productie-assistent: Karen Stange
Audio/equipment manager: Ronald van der Spek
Set dresser / art: Daan Croonenberg
Camera-assistent: Flip Bleekrode
Camera/productie-assistent: Jasper van ‘t Wel
Focus puller: Robert van Dijk
Data handler: Sander ten Hof
Belichter: Chris Uiterwijk
Belichter-assistent: Hein Sibbing
Productie-assistent: Wilco La Riviere
Productie-asisstent: Dinesh Ori
Productie-assistent: Rianne Kemner
360films camera operator: Ad Spendel
360films project manager: Stefanie van der Meer
Make-up: Natasha Klaverdijk
Make-up: Dainora Dulcyte
Make-up / styling: Sjors Mercx
Choreograaf: Manuel Mönnich
Muziek productie: Willemijn Van Hussen
Koor: onder leiding van Simon Feenstra
Muziek composer: Erwin Steijlen
Kleur controle: Boje Ploeg
Broadcast-upload: Mark Luigjes & Aart-Jan Aantjes