Zo onderzocht TNS. Meer dan 2000 consumenten werden ondervraagd, waarna de antwoorden van generatie X (30-45 jaar) werden vergeleken met die van generatie Y (18-29 jaar).
Voor oudere generaties betekent autobezit iets heel anders dan voor generatie Y, zo blijkt. Generatie Y heeft vaak minder inkomsten, maar ook een ander consumptiegedrag. 45 procent stelt dat autobezit betekent dat ‘ze iets anders zullen moeten opofferen’.
68 procent van generatie Y zegt een auto te hebben, een veel lager percentage dan generatie X (81 procent). Ook het gebruik ervan ligt veel lager bij generatie Y (45 procent) dan bij generatie X (64 procent).
Jonge consumenten maken eerder gebruik van alternatief vervoer. Dat kan een bedreiging vormen voor de toekomst van autogebruik en –bezit, aldus TNS.
Toch is 68 procent nog steeds een hoog percentage. 62 procent antwoordt ook positief op de stelling ‘Autobezit is een belangrijke verbetering in mijn lifestyle’.
De onderzoekers concluderen: ‘De wens om auto te rijden blijft, maar jonge consumenten kijken eerder naar merken die ook op andere manieren tegemoet komen aan hun behoeften. Merken zullen dus alternatieven moeten bedenken voor autobezit.’
Bron: Marketingmagazine
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!