Uit onderzoek onder meer dan 1900 customer service managers en executives wereldwijd, blijkt dat organisaties vooral inzetten op nieuwe klantenservicekanalen, zoals mobiele applicaties en sociale netwerken. Daarnaast concludeert het onderzoek dat goed presterende serviceteams analyse-tools gebruiken om proactief klantondersteuning te leveren. Een en ander stelt CRM-platform Salesforce naar aanleiding van zijn jaarlijks rapport ‘2015 State of Service’.
Technologie
Het onderzoek wijst uit dat klantgerichte organisaties in sneltreinvaart proberen innovatieve technologie te adopteren. Op die manier willen deze organisaties hun klanten gepersonaliseerde service bieden via alle kanalen en alle apparaten.‘Klanten maken meer en meer gebruik van mobiele applicaties en sociale media,’ stelt Mike Milburn van Salesforce. ‘De best presterende serviceteams zijn in staat om consistent een slimmere, snellere en meer mobiele klantervaring te leveren. Deze teams maken optimaal gebruik van vernieuwende technologie, die precies de juiste informatie op het goede moment geeft.’
De belangrijkste conclusies uit het rapport 2015 State of Service zijn:
- De grootste groeigebieden zijn mobiele service-mogelijkheden per app, self service middels kennisbanken en service via sociale media engagement. Naar verwachting zal het gebruik van deze vormen van service in de komende 12 tot 18 maanden verdubbelen.
- Het gebruik van mobiele applicaties voor klantenservice zal blijven groeien. 56 procent van de ondervraagden stelt dat hun organisatie de komende twee jaar service en ondersteuning zal bieden via een app. Bij goed presterende teams is het 5 keer zo waarschijnlijk dat ze goede of uitstekende servicemogelijkheden bieden via mobiele applicaties in vergelijking met minder presterende teams.
Belang van analyse
Ook serviceorganisaties maken steeds meer gebruik van (big) data en analytics. Het gebruik van deze tools resulteert in betere call routing, snellere toegang tot de accountinformatie en meer gepersonaliseerde klantinteractie.
- Van goed presenterende teams geeft circa 55 procent aan in meer dan 80 procent van de gevallen in staat te zijn de klantbehoeftes op het gebied van serviceverlening te voorspellen.
- Het gebruik van slimme technologieën, zoals predictive analytics, zal de komende 18 maanden naar alle waarschijnlijkheid verdubbelen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!