Hoera! - Ik mag eindelijk uit de school klappen over een geweldig project waarmee we bezig zijn voor Air Cargo Netherlands, Schiphol en Douane Nederland.
In samenwerking met Atos Origin heeft IJsfontein/Gamewise een concept ontwikkeld om de logistieke luchtvracht rondom Schiphol deel te laten nemen aan het SmartGate concept dat de Douane i.s.m. haar partners ACN en Schiphol wil lanceren.
Dit project omvat het ontwikkelen van een "serious game" waarmee de luchtvrachtindustrie voorbereid en getraind kan worden op de veranderingen die in 2011 op Schiphol gerealiseerd gaan worden met de introductie van "Schiphol SmartGate Cargo".
Met SmartGate Cargo willen de overheid, Schiphol Group en ACN, de brancheorganisatie van de Nederlandse luchtvrachtindustrie, de beveiliging en integriteit van de luchtvrachtketen beter en efficiënter gaan beheersen door concentratie van alle controles. Meer informatie over de goederenstromen is daarbij essentieel om het vrachtproces op de luchthaven te optimaliseren. Dit omdat de afhandeling van goederen steeds meer vertraging dreigt op te lopen door de inspecties en de eisen die hieraan gesteld worden vanuit onder meer Brussel en de VS. Een belangrijk nevendoel van Schiphol SmartGate Cargo is het verstevigen van de concurrentiepositie van Schiphol door tijdswinst bij de import en export te boeken.
Hulpmiddel bij training en opleiding
Voorwaarde voor het slagen van SmartGate is wel dat de luchtvrachtbedrijven aan een aantal specifieke eisen voldoen. Om alle betrokken partijen (afhandelaren, expediteurs, wegtransporteurs en luchtvaartmaatschappijen) hierop voor te bereiden gaat ACN samen met Atos Consulting, de Amsterdamse game specialist IJsfontein/GameWise, Cargonaut en SmartLOXS een game ontwikkelen dat de luchtvrachtbedrijven kunnen gaan gebruiken bij de training en opleiding van het betrokken personeel. De leden van ACN, waaronder KLM Cargo, TNT, DHL, Aviapartner en Schiphol Express, zullen het spel in de komende maanden helpen ontwikkelen en intensief gaan testen.
"Serious Game"
GameWise is gespecialiseerd in het maken van "serious games" en deed dit o.a. al voor ING, Campina, Albert Heijn en de NS. Het spel maakt de deelnemers bewust van de nieuwe situatie en de voordelen bij goed gebruik. Hiermee spelen ACN en haar achterban in op een trend in de markt waarbij games steeds meer gebruikt worden om veranderprocessen succesvol te implementeren. Onlangs noemde PvdA Kamerlid Frank Heemskerk "serious gaming" nog "een van de onbekende pareltjes van het Nederlandse bedrijfsleven".
De eerste ideeën voor de game zijn om een centraal speelveld te ontwikkelen dat het proces in een 3D omgeving in kaart brengt. Binnen dat speelveld zullen allerlei 'minigames' worden ontwikkeld waar een verdiepingsslag zal worden gemaakt op dilemma's en de invloed van elke rol binnen het proces op de totale doorlooptijd van de verzending van een vracht duidelijk wordt.
Begin november willen we de eerste speelbare versie lanceren - dus hopelijk kan ik dan meer laten zien!
Voor meer informatie over games als marketing tool verwijs ik graag naar www.gamingandbranding.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!