Fok jou, jij hebberige consument!

Marketeers hebben van klanten een stelletje vervelende, over het paard getilde egoïsten gemaakt

Een consument
123rf

We willen druif zonder pit, maar lopen wel vooraan in de March Against Monsanto. We willen de hoogste rente en een aflossingsvrije tophypotheek, maar zijn ook de eersten om banken te bashen en nog een decennium van alles de schuld te geven.

We vliegen wel met prijsvechters de wereld rond, maar verfoeien de CO2-uitstoot. We willen bij Primark voor 20 euro met 6 volle tassen naar buiten, maar vinden het uurloon van 20 cent in Bangladesh schandalig.

We bestellen net zo makkelijk een cementkuip KFC-kippenvleugels, maar zijn natuurlijk wel fel gekant tegen de plofkipindustrie.

We willen kortom voor een dubbeltje op de eerste rang, maar lachen de bedrijven tegelijkertijd keihard uit bij de uitreiking van de Wakker Dier Liegebeest of als ze door Teun van de Keuken publiekelijk worden ontmaskerd en gevierendeeld. We willen Lidl’s hoogste kwaliteit voor de laagste prijs, maar dan wel in een milieu- én personeelsvriendelijk tasje. Heel veel voor heel weinig zonder schuldgevoel, anders hoppen we net zo makkelijk naar de concurrent.

Tot de draad verwend

Marketeers hebben de klant met hun customer centricity tot de draad verwend. Met neuro-research, AB-testen, user experiences en customer journey officers hebben ze er een stelletje vervelende, cynische en over het paard getilde egoïsten van gemaakt. Robert Wolcott van de Kellog School of Management noemt het The King Customer Paradox: the more empowered, the more we lose control.

Maar nu is het even klaar met dat stampvoetende kleutergedrag. Het is tijd om die onuitstaanbare pubers een lesje te leren in verantwoordelijkheid. In de driehoek Goedkoop-Kwaliteit-Verantwoord moeten onze Rupsjes Nooitgenoeg er voortaan eentje inleveren. Goedkoop-verantwoord prima, maar dan niet te vreten. Goedkope kwaliteit kan ook, maar dan mens- en dieronvriendelijk. Of kwalititief verantwoord, en dan voor een eurootje meer.

Fait vos jeux. Dus of je houdt je KFC-snavel, of je koopt fatsoenlijke waar. Dan heb je misschien een kluifje of tasje minder, maar wel een lekker gevoel. Rien ne va plus.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Laura Amato
Amen!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Bert Theelen
'We' dit en 'we' dat is een irritant modeverschijnsel dat de aandacht juist afleidt van persoonlijk commitment.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie