Afgelopen zaterdag in NRC: Theo Bouwman (62), de bestuursvoorzitter van PCM, die afscheid nam. In het Hollands Dagboek zegt Bouwman toch een paar aardige dingen over de week waarin hij afscheid nam (van 18 tot en met 24 mei). En over het medium kranten en hoe adverteerders daar mee omgaan.
Ik zet ze even op een rijtje:
Vrijdag
'De kern van mijn toespraak is dat de toekomst van betaalde kranten en boeken niet zonder zorgen is, maar dat er tot op heden geen echte vervangers voorhanden zijn.
'Nu we met een muisklik alle informatie in miljoenvoud beschikbaar hebben, is er meer dan ooit behoefte aan zinnige selectie, analyse en duiding van die informatie door professionals.
'Ook de informatiedichtheid en het gebruiksgemak van kranten zijn nog steeds groter dan van welk medium ook.
'Wel is de tijd van de echte massamedia voorbij. De diversificatie naar doelgroepen en speciale interesses, die we bij televisie en tijdschriften al hebben gezien, heeft ook de krant bereikt.
'PCM heeft al een begin gemaakt met de uitgave van NRC Next en Volkskrant Banen, maar daar zal het niet mee ophouden.'
Maandag
'Peins wat over het door alle omroepen samen gemaakte en daardoor vaak reuk- en smaakloze radionieuws. Dat moeten kranten beter kunnen.'
Woensdag.
'Adverteerders weten heel goed dat, als er iets mis is met hun product, er maar één mogelijkheid is: in de kranten. Als ze hun producten moeten verkopen, wint de tv en daarmee de ijdelheid.
'Ook de regionale versies van het AD zitten inmiddels goed in hun inhoudelijke vel; toch lijden ze onder de onderschatting van kranten door adverteerders en vooral hun adviseurs de reclamebureaus. Filmpjes maken op Tahiti is zoveel leuker om te doen'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!