Slechts 7 procent van de Europeanen heeft de voorbije twaalf maanden iets gekocht via mail of website in een ander EU-land. Het percentage is amper toegenomen vergeleken met de 6 in 2006, terwijl de binnenlandse online aankopen wel groeiden (van 27 naar 33 procent).
Dat blijkt uit een EU-enquête onder 26.000 consumenten, meldde EU-commissaris Meglena Kuneva (Consumentenzaken). De Bulgaarse commissaris is ontevreden en meldt dat er nog veel werk te verrichten is. Kuneva meent dat mensen kansen laten liggen door zo weinig online te kopen in andere EU-landen. Ze vindt het vreemd dat de grenzen kennelijk online blijven bestaan en wil de inspanningen verdubbelen om deze grenzen te slechten binnen de Europese vrije markt.
Nederlanders schrikken niet terug van internet om spullen te kopen. Hier heeft 16 procent het laatste jaar iets online besteld in een ander EU-land. Nederland staat daarmee in de top vijf van de EU. Bovendien heeft 10 procent van de Nederlanders iets via het web gekocht in een niet-Europees land, zoals de VS (ANP).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!