Een cv gaat over mensen en dingen die voorbij zijn. Over een andere werkgever en werk voor andere opdrachtgevers. Over de beslissingen die je nam en waartoe die hebben geleid. En het kan toeval zijn, maar ze pakken in 9 van de 10 gevallen succesvol uit. En mocht er al uitslaande brand geweest zijn, dan is dat eenvoudig te verklaren. Natuurlijk zijn er referenties, maar hoe betrouwbaar zijn die?
Als ergens permanent de zon schijnt, dan is het in een cv. Maar een cv geeft geen garanties voor de toekomst. Misschien moeten we het daarom anders doen. Laat de nieuwe medewerker een businessplan aanleveren. Met bijvoorbeeld:
- Een heldere visie op de markt waarin de werkgever zich bevindt;
- Een duidelijke uiteenzetting over de meerwaarde die de kandidaat gaat leveren;
- De bewijsvoering waarom hij of zij de juiste kandidaat is;
- Concrete doelen die hij gaat realiseren in een bepaalde periode.
Het levert op z’n minst een goed gesprek op. Misschien wel een confronterend gesprek. Wake-up call. Aandachtspunten. Veranderpunten. Springplanken. Als werkgever kun je er wat mee. Zeker als dat gesprek met de direct betrokkenen – mogelijke collegae – gevoerd wordt. Het zal het selectieproces enorm verrijken, en een enorme kwaliteitsimpuls betekenen voor menig personeelsbestand.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!