In de reclamewereld tel je pas écht mee als je gevraagd bent voor een liefdadigheidscampagne. Het levert ook veel op: belangrijk werk met over het algemeen net iets meer vrijheid zodat je onmiskenbaar meer kans maak op een paar extra awards. Vijf voorbeelden van prachtprojecten waarbij het mes duidelijk aan twee kanten sneed.
1. Be kind, rewind.
Fondation Abbé Pierre heeft zich als doel gesteld armen en daklozen te helpen. Hun laatste awareness campagne is even simpel als briljant. Met behulp van de goedkoopste special effects creëerde Altmann + Pacreau de volgende campagne.
Ik ben zeer onder de indruk van het concept en de uitstraling van deze productie. Met de simpele techniek wordt de boodschap niet alleen krachtiger, hij zendt (bewust?) ook een ander signaal uit: ons budget vervliegt niet aan marketing, maar zit in ons goede doel. De commercial werd geregisseerd door Romain Chassaing en geproduceerd door SOLAB.
2. It’s happening
Ook al is de Save the Children campagne inmiddels vier jaar oud, hij voelt totaal niet verouderd. Unit9 stelde zichzelf de simpele vraag: wat als ‘Syrië’ plaatsvindt in Londen?
We zagen al duizenden beelden en hoorden honderden verhalen over de conflicten in Syrië, maar in 'Most shocking second a day' realiseer je je ineens wát er gebeurt. Ver weg, zittend op je comfortabele bank voel je de onmacht, de tragiek, en ben je plotseling verbonden. Regisseur Martin Stirling verwerkte op vernuftige wijze de app-revelatie 1 Second Everyday in zijn treatment. Dichterbij komt het niet.
3. Maakt niet uit waar je bent
Je hoeft niet per se je baan op te zeggen om de wereld te verbeteren. Waar je ook bent, je kunt altijd een tiger protector zijn.
Je zult weinig mensen vinden die het volstrekt oneens zijn met het gedachtegoed van het WWF. De drempel om tot donatie of actie over te gaan, is echter vaak een lastige horde. Met deze campagne houdt het WWF je letterlijk een spiegel voor en toont het de onverwachte gelijkenissen tussen jou en professionele activisten. Er zijn geen excuses meer. Doneer! ‘King of Charity Communications’ Martin Stirling had ook hier de regie in handen.
4. De omdraaiing
Pedigree verkoopt (vooral) hondenvoeding. Het welzijn van de beesten gaat het bedrijf aan het hart. In meerdere landen steunen zij asielwerk. In deze campagne draaien ze de rollen om. De hokken worden niet bevolkt door onze harige huisvrienden, maar door mensen.
Het is een subtiele en scherpe aanklacht gericht tegen een individualistische samenleving die niet per definitie gelukkig maakt. Een gang naar het asiel betekent niet alleen dat je een hond helpt (de klassieke boodschap van zo ongeveer alle asielcommunicatie), nee: je helpt ook jezelf er mee. Slim bedacht door de creatives van BBDO New York.
5. Pure Imagination
De Amerikaanse Alzheimer’s Association eerde vorig jaar Gene Wilder die in 2016 overleed aan dementie. Ze doet dit met een bijzondere commercial-edit van ‘zijn’ Chocolate Factory, een van de meest waanzinnige verhalen ooit op film vastgelegd. Vol situaties en wendingen die je voorstellingsvermogen bijna voorbijgaan. Het lied Pure Imagination, gezongen door Wilder, draagt de commercial en helpt je voor te stellen hoe het is dat alles beetje bij beetje verdwijnt. Dementie.
De bestaande lyrics krijgen 46 jaar na dato een dubbele lading. De subtiele tag on is voldoende om aan deze ode en sterke boodschap te plakken. Sterk staaltje van MullenLowe met special effects van Significant Others.
Show me some appreciation
Voor goede doelen maak je sneller belangrijke en impactvolle communicatie, en die worden traditioneel ook vaak goed beloond. Het is een extra reden voor bureaus om harder te lopen. De kans op een lamp, potlood of gouden leeuw is immers een stapje dichterbij. Zo helpen we elkaar. Volgende maand weer een nieuwe Monthly Motion op Adformatie. Voor de motion minded readers lees en bekijk komende week de nieuwste Monday Motion op born05.com.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!