In Londen is deze week een Starbucks geopend waar het bedrijf wil proefdraaien met verschillende vernieuwende formuleconcepten, waaronder techservices, een aangepast koffieaanbod en avondmaaltijden, desgewenst aangevuld met bier en wijn.
De winkel in West End gaat door het leven als ‘Starbucks Reserve’ en heeft tot doel drie belangrijke klantervaringen samen te brengen: gemak, personalisatie en ontdekking. De technologische noviteiten omvatten onder meer virtual screens, draadloos opladen en hand held betaalmogelijkheden. ‘Avondgerechten’ waaruit gekozen kan worden zijn onder meer een truffle mac and cheese of een kaasplankje waarbij bier en wijn kan worden besteld. De vestiging serveert ook espresso’s die niet in een reguliere Starbucks verkrijgbaar zijn. Bij binnenkomst worden gasten opgevangen door een medewerker die de bestelling opneemt, waarna de bezoeker kan gaan zitten waar het hem of haar uitkomst. Service aan tafel is ook mogelijk.
Op de vingers
Ian Cranna, Starbucks VP marketing and category EMEA, in gesprek met het Britse Marketing Week: ‘We willen klanten in de gelegenheid stellen de customer journey af te leggen waar ze zelf zin in hebben. Het idee is dat je overal in de vestiging kunt bestellen en betalen. We willen niet dat mensen in een rij staan, dus bezoekers kunnen binnenkomen en zich daarna vrij verplaatsen.’ Opvallend is dat de bereiding van koffie een meer centrale rol krijgt. Volgens Cranna was dat niet altijd het sterkste punt van Starbucks. De koffieapparaten worden om die reden lager gepositioneerd. Klanten kunnen barista’s daardoor op de vingers kijken, wat meer recht doet aan de experience van het product, zo denkt Starbucks.
Starbucks opent de nieuwe formule vooral om te leren en er mogelijk onderdelen van te adapteren voor andere vestigingen. Cranna: ‘We hebben een heleboel nieuwe elementen samengebracht op één plek, dus er zullen beslist onderdelen tussenzitten die we ook in andere winkels gaan gebruiken.’ Eerder dit jaar kondigde Starbucks al aan dat ook de vestiging op Stansted Airport avondgerechten gaat serveren.
Bron: Marketingweek