Tekst: Jeroen de Bakker
In de tijd dat ik bij TBWA\ verantwoordelijk was voor strategie & innovatie draaide alles om het disruption-gedachtegoed van Jean-Marie Dru.
Deze Franse strateeg is de internationale baas van TBWA\ en gaf destijds als eerste een positieve invulling aan iets wat in onze taal verstoring of ontregeling betekent.
Het uitgangspunt was simpel: ontwikkel voor merken een business building-idee dat breekt met alle conventies in de markt. Creativiteit gaat immers verder dan de grenzen van reclame. Belangrijke bewijsvoering was Apple. Een van de succesvolste klanten van TBWA\ en destijds een computerbedrijf dat de muziekindustrie op z'n kop zette met de iPod en iTunes.
Overal
Inmiddels komen we disruptie overal tegen. Vooral in het domein van digitalisering en startups. Disruptors zijn bedrijven die de gevestigde orde uitdagen en bedreigen, vaak de gunst van het publiek krijgen en beleidsmakers opzadelen met discussies over nieuwe regel- en wetgeving. Bekende disruptors zijn Booking.com (hotelindustrie), Uber (vervoer), Tinder (dating) en bijvoorbeeld Istacart (retail).
Met veel plezier lees ik elk weekend de column van Annet Aris in Het Financieele Dagblad. Deze Nederlandse vrouw is adjunct-professor strategie op INSEAD en doceert onder meer digitale strategie.
Ze schreef recent dat het succes van (nieuwe) digitale spelers vaak ligt in het feit dat ze in staat zijn om in één platform een groot deel van aanbod en vraag te concentreren, directe data over hun gebruikers te verzamelen en daarmee het platform continu te verbeteren. Weinig 'oude' bedrijven kunnen of doen dit.
Drie factoren
Verder schreef ze een interessant stuk met als kop: ‘Drie checks om te weten of u al aan de beurt bent’. In deze column geeft Annet Aris aan dat drie factoren de kans groot maken dat er disruptie gaat optreden.
Kort samengevat gaat het om:
- Hoeveel verspilling is er in een industrie?
- Hoeveel geld wordt er verdiend aan intransparantie?
- Zitten klanten in een kunstmatig keurslijf?
Een rake analyse wat mij betreft.
Jan-Marie Dru was er 25 jaar geleden (te) vroeg bij. En uiteraard kon hij destijds de echte impact van digitalisering nog niet goed inschatten.
Disruption was een succesvol business building-idee voor TBWA\, maar inmiddels een niet te claimen fenomeen waar menig ceo van wakker ligt. En zeker veel verder gaat dan de grenzen van reclame.
Jeroen de Bakker (1968) is digitaal transformatiestrateeg.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!