Jarenlang was het haat en nijd tussen de dagbladen en TV. Adverteerders die voldoende budget en lef bij elkaar hadden verzameld durfden na lang wikken en wegen en geholpen door de new business proposities van de TV zenders de overstap te maken naar TV. Dat is nog niet zo lang geleden en vandaag zien we nog steeds deze oost- west verdeling in het medialandschap. Dagbladuitgevers en hun investeerders kijken naar TV maar bezitten het niet. TV zenders lezen de kranten, gebruiken ze op hun redacties maar bezitten ze niet. Pogingen daartoe hebben de afgelopen jaren gefaald. Zowel TMG als de Persgroep hebben wel getracht SBS te kopen maar het is niet gelukt. Ook andersom durft geen TV zender zich te wagen aan een intensieve samenwerking met een dagblad.
Duveltje
Maar toen opeens was daar de preroll. Als een duveltje uit een doosje werkte hij zich naar voren. Bij de TV zenders op een zeer eigenzinnige manier, via uitzendinggemist en betaalde sites als RTL XL wist de preroll zich een positie te verwerven op de omzet lijsten van de TV exploitanten. En leuk vinden ze hem in Hilversum: omzet, potentie en een soort hoop in weggezapte reclameblokken. En bij de dagbladen wist hij zich al op een even zo mysterieuze manier naar het hoofdpodium te dirigeren. De dagbladen hadden geen verstand van TV en huurden “zoomin” in en tegelijkertijd trachtte men zich RTB en überhaupt online onder de knie te krijgen. Inmiddels zijn ze helemaal bij. Druk doende een hek om de exchange te bouwen en vooral voor de preroll hebben de dagbladen een prachtige plek voor ogen.
En de prijs dan?
Voor het eerst is de jaarlijkse lunch van de G3 TV uitgebreid met de G3 Dagbladen en verworden tot de G6 preroll. Tijdens het nagerecht werd het tarief voor de Preroll met ieder zijn instemming vastgesteld op € 12,50 de duizend. De wijn was inmiddels naar de hoofden gestegen en voor het eerst sinds de introductie van commerciële TV keken ze elkaar met glunderende oogjes aan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!