Wetenschappers en topmanagers van het Institute for Public Relations uit de VS hebben een overzicht gemaakt met de belangrijkste internationale PR-inzichten die onderzoeken hebben opgeleverd het afgelopen jaar.
Deze Top 10 Research Insights for 2015 is opgesteld op basis van de gebruikte methodologie, de bevindingen, relevantie voor de praktijk en toegankelijkheid.
De 10 belangrijkste inzichten en onderzoeken:
1. Millennials zijn meer bezig met hun reputatie op het werk dan hun collega’s
In deze studie van het Institute for Public Relations en Weber Shandwick zijn drie generaties uit de Amerikaanse personeelsbestand vergeleken: Millennials (leeftijd 18-34), Gen X (35-50) en Boomers (51+). Het blijkt dat millennials veel meer bezig zijn met hun reputatie op het werk, bijna twee keer als de categorie van de Boomers. Ook blijken millennials wat socialere wezens. Ze vinden netwerken buiten werktijd en het delen van snacks op het werk belangrijker dan hun collega’s.
2. Slechts 8% van de ceo’s is zeer goed in zowel strategie als uitvoering
Onderzoek uit Harvard Business Review onder bijna 700 managers die werden gevraagd naar de kwaliteiten van hun ceo’s. Hoeveel van hen blinken uit in strategie? Hoeveel in uitvoering? De resultaten zijn ontnuchterend: 16% van de hoogste bazen zijn goed in zowel strategie en uitvoering, en slechts 8% zeer goed.
3. Twitter en Facebook dienen steeds meer als nieuwsbron
Onderzoek van het Pew Research Center laat zien dat sociale media steeds belangrijker worden als nieuwsbron. Een grote meerderheid van de Twitter- (63%) en Facebook-gebruikers (63%) geeft aan dat het platform ook dient voor nieuws, events en discussie. Dit is een forse toename vergeleken bij 2013, toen 52% van de Twitter-gebruikers en 47% van de Facebook-gebruikers aangaven nieuws via sociale platforms binnen te krijgen.
4. Het kunnen omgaan met veranderingen is essentieel voor succes van bedrijven
Onderzoek van internationaal pr-bureau Ketchum over het vermogen van organisaties om te veranderen. Bijna alle deelnemers aan het onderzoek vinden het managen van verandering doorslaggevend voor succes. Tegelijkertijd zegt 74 procent dat er verandermoeheid is in hun onderneming, waarvan 39 procent weer aangeeft dat dit zeer het geval is.
5.Hoe het Internet of Things de wereldeconomie verandert
Het internet of things, ofwel apparaten met sensoren die via internet kunnen communiceren: Wat is de economische potentie van deze informatienetwerken? McKinsey Global Institute analyseerde meer dan 150 cases, varierend van mensen die apparaten gebruiken om hun gezondheid monitoren tot bedrijven die sensoren gebruiken voor het onderhoud van gereedschap. Internet of things zou een potentiële economische impact hebben van 3,9 biljoen 11,1 biljoen in 2025.
Het Plank Center for Leadership in Public Relations onderzocht hoe topmanagers zichzelf zien en hoe werknemers dat doen. Het onderzoek constateert dat er een kloof is ter grootte van de Grand Canyon. Zo geven werknemers hun bazen een onvoldoende voor werktevredenheid, terwijl die zichzelf daar erg goed op beoordeelden. Een kleinere kloof is beter voor het leiderschap, communicatie en resultaten.
7. Aanpassingsvermogen cruciaal voor organisaties in een snel veranderende mondiale markt
De ceo-survey van PWC laat zien dat wendbaarheid en aanpassingsvermogen van cruciaal belang zijn tegenwoordig volgens de bazen wereldwijd. 80 procent van hen ziet overigens dat het hart van de strategie wordt gevormd door mobiele technologie en data-analyse.
8. Diversiteit op de werkvloer leidt tot meer marktaandeel
Een divers personeelsbestand plus een topman die dit steunt zorgt oor meer marktaandeel en meer innovatie. Het omgekeerde is ook waar: hoe homogener het personeelsbestand hoe slechter dat voor de innovatie is.
9. De PR-branche moet beter zijn best doen voor een gediversifieerd personeelsbestand
Onderzoek van de PRSA Foundation naar de samenstelling van het PR-personeel. De branche telt relatief weinig Hispanics en anderre minderheden, en zal er hard aan moeten trekken om dit te verbeteren.
10. Meten en corporate luisteren zijn van vitaal belang in strategische communicatie
De European Communication Monitor van de European Public Relations Onderwijs en Research Association. Hoe gaan communicatieprofessionals om met de snel veranderende wereld en waar liggen hun prioriteiten? Vooral bij het in lijn brengen van de ondernemingsstrategie en communicatie. Ook geeft 86 procent aan dat de ‘communicatie’ beter geïntegreerd moet worden in de organisatie.
Foto: Galina Peshkova
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!