Premium

Cultmerk is trots op de Surinaamse roots

Fernandes komt met drie nieuwe producten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het van oorsprong Surinaamse Fernandes is een groeiend frisdrankmerk van Coca-Cola Enterprises en komt dit jaar met drie nieuwe producten. 1 mei start de nieuwe campagne. Herman Hazewinkel, senior brandmanager Fernandes bij Coca-Cola Enterprises licht toe:

U zet in op nieuwe smaken Fernandes. Waarom slaat het ineens zo aan?

‘Fernandes is de nationale frisdrank van Suriname en daarom van oudsher vooral door Surinamers gedronken. Sinds Fernandes in Nederland niet alleen slechts in de toko’s  te koop is, maar ook in de supermarkten verkrijgbaar is, kopen ook Nederlanders het. De drank is populair onder jongeren in de steden, het heeft een cultstatus. Jongeren houden van de zoete, tropische smaken en het relaxte imago, dat het merk ontleent aan de Surinaamse roots.’

U kiest voor een aantal nieuwe producten onder het Fernandes-merk. Heeft u zo’n sterke positie?

‘De groeiende populariteit is te zien in de cijfers. De penetratie, verkoopvolumes en marktaandeel zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Om deze reden wordt steeds meer schapruimte gereserveerd voor Fernandes.’

Op welke doelgroep richt u zich met deze ‘minder suiker’-variant en energydrink?

‘Speciaal voor de jongeren die van iets minder zoete drankjes houden, maar wél graag Fernandes willen drinken, hebben we het afgelopen jaar Pink Melon geïntroduceerd. Dit drankje bevat 30 procent minder suiker dan de gemiddelde frisdrank in Nederland. Ook de nieuwe producten die in begin 2015 zijn ingestroomd - Sparkling Coco, Purple Sensation en Guaraná - bevatten 30 procent minder suiker dan de gemiddelde frisdrank in Nederland. Guaraná is inderdaad een tropische energydrink. Het bevat de guaranábes die in het Amazonegebied groeit. De bes helpt om scherp te blijven en geeft energie. De nieuwe producten stellen ons in staat steeds meer jongeren kennis te laten maken met onze drankjes.’

Fernandes is een merk met een bijzondere geschiedenis, het is zelfs onderdeel van de Surinaamse identiteit en trots. Gaat u dat verhaal vertellen in uw communicatie?

‘Jongeren hebben ook heel positieve associaties bij Suriname; de open cultuur, de spontaniteit, de relaxte houding en natuurlijk het lekkere eten. Daarom hebben wij afgelopen jaar samen met hiphoplabel Top Notch een samenwerking opgezet ‘Sranan Gowtu’, waarbij hiphopartiesten remixen maakten van gouwe ouwe Surinaamse hits. De campagne is door Fonk uitgeroepen tot één van de vijf meest innovatieve campagnes van 2014. Ook in 2015 komen we met een nieuwe campagne die voortbouwt op de Surinaamse heritage van het merk.

Dit artikel staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 4.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie