Augmented Reality. Even was het een buzz word. Zoals dat gaat. Een merk doet de première met een snappy ideetje waarmee het een enorme publiciteit scoort. Anderen worden wakker en volgen nog een beetje slaapdronken na. Zonder een gewenste publicitaire spin-off. Logisch. Want ze speelden naäapertje, en hun idee was ook niet erg verrassend, relevant noch waardevol. Nodig wanneer je als navolger in de picture wil staan.
De Indiase cricketclub de Royal Challengers Bangalore komt met wel een relevante augmented toepassing. Op tickets. De app drijft op Point, een augmented reality-browser die draait op iOs, Android, Windows Phone en Blackberry. Supporters kunnen op het ticket niet alleen de laatste nieuwtjes rond hun favoriete elftal lezen, maar ook praktische real-time informatie. Zoals up-to-date verkeers- en parkeerinformatie rondom het thuishonk van de club, het M. Chinnaswamy Stadion in Bangalore. Toch vast in de file of zie je de drukte al aankomen, en ben je bang daardoor de wedstrijd te missen. Gebruikt dan de call-a-cab tool. Andere features zijn een 3D view van het stadion, een webwinkel vol clubparafernalia en video highlights. Even het teamlogo scannen en je komt terecht in een wereld die de cricket tifosi aangenaam zal verrassen.
Eerder al introduceerden de NFL Philadelphia Eagles een augmented service op tickets waarop supporters onder meer highlights van het seizoen en boodschappen van spelers konden bekijken. Het kan niet anders voordat augmented features standaard worden op tickets voor sportwedstrijden of andere events. Zeer supportervriendelijk ook die real-time verkeers- en parkeerinformatie. Dan houd je als club echt van je fans.
Dit artikel is eerder op Molblog gepubliceerd
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!