Communicatie en marketing smelten steeds meer samen

De mix van pr en marketing veel belangrijker, aldus communicatiebazen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Communicatieprofessionals worden steeds vaker verantwoordelijk voor marketingonderwerpen. Het aantal Corporate Communication Officers (CCO) dat ook marketingtaken onder hun hoede hebben is in Europa gestegen tot bijna 50 procent, een toename van 19 procent. Wereldwijd ligt het percentage communicatiebazen met marketingverantwoordelijkheid op 35 procent.

Dat blijkt uit de nieuwe studie "The Rising CCO V" van internationaal communicatieadviesbureau Weber Shandwick en executive searchbureau Spencer Stuart. Ze ondervroegen de eindverantwoordelijken in communicatie van de grootste bedrijven ter wereld, waaronder ook Nederland.

Versnipperd medialandschap

De grootste reden dat marketing en communicatie samensmelten, is het feit dat corporate reputatie en merkreputaties steeds meer verstrengeld raken, aldus de onderzoekers. 84 procent van de cco’s meent dat beide niet meer los van elkaar te zien zijn. Dat heeft grotendeels ook te maken met het sterk versnipperde medialandschap, dat het noodzakelijker maakt om met een stem naar buiten te treden is. 

Pr stijgt in status

Tegelijkertijd is de mix van pr en marketing belangrijker. Pr aan een opmars bezig is, aldus de cco’s. 62% van de communicatieverantwoordelijkheden geeft aan dat public relations stijgt in status.

Veel CCO’s (89%) zijn het eens met de stelling dat de veranderingen in het medialandschap grote impact hebben op communicatiestrategieën. Die impact voor corporate communicatie wordt gezien in het publiceren van eigen content. 90% van de CCO’s heeft het publiceren van eigen content in hun portefeuille, waarvan 58% eigen content maakt en publiceert en zelfs 18% ook echt een publisher probeert te worden.

Sociale media

Het overgrote deel van alle communicatieverantwoordelijken (91%) uit de verschillende regio’s van dit onderzoek verwacht dat sociale media het meest belangrijk worden voor communicatie. Daarnaast verwachten zij ook dat mobiel gebruik zal toenemen (73%) en dat de videoproductie omhoog gaat (69%).

Traditionele versus sociale media

Ondanks het belang dat wordt gehecht aan sociale media is de externe communicatie nog meest gericht is op traditionele media (64%) tegenover 36% gericht op sociale media. CCO’s vinden dat traditionele en sociale media even effectief zijn voor crisisbesluitvorming of -communicatie (63%), het behouden van klanten (58%), het aantrekken van nieuwe klanten (54%) en voor  bekendheid van nieuwe producten of diensten (50%).

Traditionele media worden gezien als meer effectief voor het bekend maken van financiële cijfers  (76%), terwijl sociale media juist gezien worden als effectieve kanalen om nieuw talent aan te trekken (56%).

Lees het volledige rapport.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie