De onderzoekers ondervroegen 1020 Britten en 1015 Amerikanen.
Wat blijkt: banken en andere financiële organisaties genieten het meeste vertrouwen van consumenten als het gaat om de veiligheid van persoonlijke gegevens. Zowel in Groot-Brittannië als de VS zegt 24 procent veel vertrouwen te hebben in hun bank. 56 procent heeft redelijk vertrouwen, 20 procent ‘helemaal niet’.
Retailers met klantenkaarten doen het net iets slechter dan banken: 26 procent heeft helemaal geen vertrouwen, 64 procent redelijk en 10 procent heeft volledig vertrouwen.
In het algemeen zegt men redelijk op de hoogte te zijn van de manier waarop met persoonlijke data wordt omgegaan, maar toch is men bezorgd: 40 procent van de Britse en 45 procent van de Amerikaanse respondenten zegt erg bezorgd te zijn over de manier waarop bedrijven en overheden omgaan met persoonlijke data.
Zo heeft 31 procent van de respondenten er geen vertrouwen in dat de overheid correct met hun persoonlijke gegevens om gaat.
36 procent van de Amerikanen heeft geen vertrouwen in hun NSA, 29 procent van de Britten wantrouwt de Britse geheime dienst.
Maar dat is nog altijd beter dan zoekmachines en social media: in zowel Groot-Brittannië als in de VS geeft 38 procent van de respondenten aan dat ze geen vertrouwen hebben in hoe zoekmachines als Bing en Google omgaan met hun data.
53 procent heeft geen vertrouwen in social medianetwerken als Facebook en twitter, en maar liefst 41 procent wantrouwt marktonderzoekbureaus.
Maar het minste vertrouwen genieten buitenlandse mediabedrijven en online winkels: 64 procent van de Britten en 58 procent van de Amerikanen gelooft niet dat hun persoonlijke data hier veilig zijn.
Jane Frost, ceo van de Market Research Society (MRS), en lid van het Global Research Business Network, noemt de bevindingen een wake-up call voor bedrijven. ‘Bedrijven hebben de keuze om serious met hun data om te gaan, of het vertrouwen van consumenten helemaal te verliezen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!