Facebook introduceerde Fan Pages in november 2007 met het doel merken een officiële plaats op dit social medium te geven. Begin 2008 werd de top-20 van de meest populaire Fan Pages echter niet voor dat doel gebruikt maar voor iets wat meer voor de hand ligt; bands, artiesten en celebrities. Misschien niet passend binnen het business model van Facebook maar niet meer dan logisch voor een sociaal netwerk waarbinnen gebruikers toegewijd zijn aan hun helden, wat over het algemeen anderen zijn dan frisdrank of chocola.
Eind 2008 was dat beeld veranderd en werd de top-20 gedomineerd door traditionele merken zoals Coca-Cola, Nutella en Kinder Surprise. Inderdaad, frisdrank en chocola. Juist in het huidige economische klimaat creëert dit kansen voor merken die kostenefficiënt ‘brand ambassadors’ willen creëren en stimuleren.
De twee populairste Fan Pages zijn echter niet terug te vinden in de supermarkt, dit zijn Barack Obama met een kleine 4 miljoen fans en Homer Simpson met bijna 2 miljoen fans. De volledige –en soms verrassende- Fan Page top-20 met per page/merk het aantal Facebook Fans ziet er als volgt uit:
1. Barack Obama - 3.592.282
2. Homer J Simpson - 1.885.607
3. Michael Phelps- 1.812.099
4. Coca-Cola - 1.779.574
5. Nutella - 1.583.034
6. Pizza - 1.579.442
7. Facebook - 1.504.793
8. Windows Live Messenger - 1.486.227
9. Mr. Bean - 1.461.794
10. Kinder Surprise - 1.405.919
11. YouTube - 1.351.184
12. Chocolaaaaaaaaaaaaaaaaate - 1.283.493
13. Cristiano Ronaldo - 1.273.938
14. DR. HOUSE - 1.273.652
15. Sid - 1.263.569
16. Coldplay - 1.247.126
17. Adam Sandler - 1.197.440
18. Batman: The Dark Knight - 1.195.500
19. Dormir - 1.139.987
20. Pringles - 1.135.656
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!