Door Manon Miltenburg en Tobias van Geijn
A.s.r. mag in deze reeks uiteraard niet ontbreken, want de verzekeraar is vol voor de chatbot gegaan. Sterker nog, hun homepage is een chatbot. Een dappere keuze! En het moet gezegd, het zorgt voor een aantrekkelijke interface.
Wat verwachten we van a.s.r.?
Over het algemeen zul je de website van a.s.r. bezoeken om je te oriënteren of om een verzekering af te sluiten. Of zijn er bezoekers die geen genoeg kunnen krijgen van die reclames met Sticks? Afijn, wij willen weten wat ze bij a.s.r. allemaal in huis hebben.
Missie #1: oriënteren op het productaanbod
De chatbot heet ons welkom met een keuzemenu. Da’s een gezellige binnenkomer! We krijgen gelijk het gevoel dat we met iemand een gesprek aanknopen. ‘Productoverzicht’ vinden we niet in het keuzemenu, ‘Product afsluiten’ wel. Maar ‘afsluiten’ klinkt behoorlijk definitief, dus liever niet. Kunnen we niet gewoon informatie over het aanbod krijgen?
Hm, nee dus. De chatbot maakt er geen chocola van en verwijst ons door naar een onafhankelijke verzekeringsadviseur. Hartstikke fijn, maar zo’n adviseur is niet echt een fijne conversation maker. Bovendien niet waarom we gevraagd hadden.
Hier gaat wat mis. De chatbot zegt niet gewoon dat hij ons niet begrijpt. Hij maakt aannames en oppert dingen die we niet willen. De conversatie loopt stroef. Als je op zoek bent naar een overzicht, is het een gemiste kans als de chatbot simpele, herkenbare woorden als ‘overzicht producten’ en ‘overzicht verzekeringen’ niet oppikt.
Ga je in het eerste keuzemenu naar ‘product afsluiten’, dan komt de link naar ‘het productenoverzicht’ er wel duidelijk te staan. Als menu werkt dit prima, maar de chatfunctie zelf is gewoon niet goed genoeg om je lekker op weg te helpen.
Missie #2: een autoverzekering afsluiten
Nog een keer. Hebben jullie autoverzekeringen? Ja, die hebben ze. We krijgen meteen een duidelijk overzicht te zien met een helder keuzemenu. He he, dat is fijn. Meteen waar we zijn moeten. Easy peasy, lemon squeezy.
Oké, tandje erbij. Kan a.s.r. ook door typefouten heen lezen? Jazeker. Sommige althans. Autovrezekring is ‘m net te gek, maar otoverzekring pikt hij er wel uit. En wederom direct ingang naar relevante informatie. Nicely done.
Missie #3: meer video’s van Sticks bekijken
Tot slot gaan we op zoek naar video’s van Sticks. Geen primaire gespreksstof voor de a.s.r.-bot, maar deze campagne zorgt er wel voor dat de verzekeraar en de rapper snel met elkaar geassocieerd worden. En die filmpjes zijn gewoon leuk om naar te kijken.
Een Youtubelink zit er niet in, maar hij snapt waar we het over hebben. Hij kan ons prima over de campagne vertellen, die blijkbaar ‘het andere verhaal’ heet. Weer wat geleerd. En dit betekent dat de bot over meer dan alleen verzekeringen kan kletsen.
To chat or not to chat
Na ons chatavontuur vragen we of toch af of de chatfunctie iets toevoegt. Eigenlijk niet zoveel, moeten we concluderen. De vormgeving suggereert interactie of conversatie, maar die belofte maakt het niet waar. Het voelt niet als een gesprek. Voor een beperkt aantal zeer gerichte vragen heeft de bot snel een antwoord en krijg je de juiste informatie.
Wat daarbuiten valt, pikt de bot niet op. Uit volzinnen haalt de bot vaak niet de juiste informatie, daar is zijn vocabulaire te klein voor en lopen we al snel vast in de ‘ik begrijp het niet’-antwoorden. Het voelt alsof we commando’s geven. ‘Autoverzekering’. ‘Schade melden’. Uiteindelijk komen we er wel, maar een soepel gesprek? Nee, dat is het niet.
Dit is het tweede artikel over chatbots. De eerste aflevering is hier te vinden.
Auteur: Manon Miltenburg (Mr Koreander).
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!