Vorige week donderdag 10 mei mocht ik op uitnodiging Blognomics 07 bezoeken.
Het thema was deze keer 'Media 2.0 have arrived'. Het congres werd voor de derde keer op rij gehouden in de RAI Amsterdam.
Er zijn al vele verslagen verschenen, maar hier (wat later dan gepland) mijn bevindingen van de overvolle middag.
COO Paul Molenaar van Sanoma Uitgevers mocht de aftrap geven en hield een algemeen praatje over blogs.
Voor de vele bloggers in de zaal en voor de oplettende lezers van de marketingblogs vertelde hij eigenlijk weinig nieuws. "Het aantal blogs blijft groeien, maar de groei neemt wel af."
Daarbij worden bloggers steeds actiever en krijgen ze steeds meer invloed. Nog steeds hoef je voor het geld niet te bloggen, er zijn er maar een paar partijen die er geld mee verdienen. Daarentegen voorspelde hij dat over vijf jaar de online advertentie inkomsten groter zijn dan print, dus er kan verandering in komen. De rol van Sanoma werd ook enigszins kenbaar gemaakt door Molenaar.
Zij geloven in een belangrijke rol voor de twintigers, bloggen en internet is bij deze groep geïntegreerd in het levenspatroon. Sanoma ziet een nieuwe rol voor mediabedrijven: "Het gaat straks om het faciliteren van communities en conversaties, want de consument leidt."
Vervolgens kwam advocaat Jetse Sprey van VWS Advocaten aan bod om een presentatie te houden over het regelen van rechten op het web.
In een web 2.0 wereld geeft iedereen zich bloot (letterlijk en figuurlijk) en worden eigenlijk vele auteursrechten geschonden. Tijdens de presentatie kwam er flink wat kritiek los van de enigszins kalme bezoekers uit de zaal.
De copyright-issues van o.a. YouTube zijn natuurlijk hot op dit moment, maar is het wel vanzelf sprekend dat iedereen zijn of haar content wil beschermen? Volgens een deel van de zaal is het in een web 2.0 wereld juist de bedoeling dat mensen 'sharen' en gaat het copyrightissue voor veel gebruikers niet op. Zij vinden het juist mooi dat hun content gebruikt wordt door anderen.
Wegens tijdsdruk werd de interactie met het publiek, toepasselijke op web 2.0, helaas afgebroken. Al met al blijft copyright een 'grijs gebied' was de algemene opinie.
Voor mij was de indrukwekkende tool Bliin van Stef Kolman de meest onderbelichte presentatie, mede door de tijdsdruk en de techniek die even achterbleven. Blinn is een gratis applicatie om met behulp van GPS-navigatie mensen live volgbaar te maken op Google Maps.
Volgens Bliin wordt locatie een cruciaal element in social networking en is het in de toekomst niet de vraag 'waar ben je' maar wordt het 'daar ben je'.
Vervolgens kwamen, na alle politiek beslommeringen van een paar maanden terug, er drie politieke bloggers ten tonele in een panel. Arie Slob (Christen Unie), Jules Kortenhorst (CDA) en Martijn van Dam (PvdA). Deze drie heren zijn eigenlijk nog steeds actief met hun blog, daar waar velen politici na de verkiezingen hun blogs geen aandacht meer geven (en eigenlijk Kortenhorst ook niet meer).
Ze gaven unaniem aan dat er te weinig tijd is om hun blogs echt up-to-date te houden, in tegenstelling tot het blog van Jan Marijnissen.
Maar dan licht Martijn van Dam een tipje van de sluier op, want hij meldde dat Marijnissen van de SP niet zelf zijn weblog bijhoudt. Een weblog is toch bij uitstek een persoonlijk iets, door 'ghostwriters' te laten schrijven is de geloofwaardigheid ver te zoeken.
De levendige presentatie van Gaby McIntyre van Xolo TV was erg interessant en een uitstekend voorbeeld voor een volgende stap in het bloggen. Volgens Xolo kun je met bloggen en vlogging (video bloggen) een nieuw persoonlijk merk starten, het is volgens McIntyre een vorm personal marketing. Met een paar mooie voorbeelden sloot hij zijn presentatie af.
Het volgende panel bestond uit Oscar Kneppers (Bright), Rogier Swagerman (Emerce), Jeroen Jonker Roelants (IDG) en Thomas van de Weerd (SBS) en ging over het integreren van nieuwe media in traditionele media.
In eerste instantie ging het alleen over websites van de partijen en over het feit of print wel of niet zal blijven bestaan. Marco Derksen van Marketingfacts gaf de discussie een zet de goede richting op door te zeggen dat ze het eens over web 2.0 moesten hebben.
Ook redacteur Cyril Snijders van DAG wilde weten of het panel DAG een goed concept vonden.
Allen waren het unaniem eens dat DAG kan slagen. De redacteur is zelf een goed voorbeeld van geïntegreerde media, want hij maakt reportages voor alle facetten van de krant.
Olger Smit van OMD deed een onthulling die de zaal even deed sidderen. Hij deed een aantal onthullingen over hoe weblogs zijn te beïnvloeden met advertentiegelden, waarbij een voorbeeld van VKmag aangehaald werd. Zij wisten bij VKmag voor elkaar te krijgen dat er zelfs een post werd geschreven over een nieuwe film van een klant. Volgens OMD geloven de lezers van blogs toch wel wat er staat.
Michael Nederlof gaf ook nog een korte presentatie over SKOEPS. En Peter Olsthoorn sloot af met een presentatie over de Dutchbloggies en wat nou wel en geen goede weblog is.
Olsthoorn sloot vervolgens aan bij het afsluitende panel. Het panel bestond uit de prominente bloggers Frank Janssen (Frankwatching), Frank Meeuwsen (Frank-ly), Marco Derksen, Eduard de Wilde (BrickMeetsByte) en Dominique Weesie (GeenStijl).
Een stevige discussie over de doorgroei van blogs naar mainstream media. Sites als GeenStijl en SKOEPS werd verweten aan ongecontroleerde berichtgeving te doen. Dominique Weesie zegt dat weblogs zelfreinigend zijn en dat lezers zo door gemanipuleerde berichten heen prikken.
Schrijvers worden door de lezers zelf gestraft als zij aan onwaarheden plaatsen. De discussie werd helaas beëindigd door de aansluitende borrel.
Een vol programma met eigenlijk te weinig tijd voor discussie. Wellicht volgend jaar een hele dag, want er was genoeg gespreksstof.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!