Marketeers realiseren zich meer en meer hoe interessant weblogs zijn als reclamemedium, schrijft Adweek in het nummer van 20 juni.
Blogs bevatten namelijk veel informatie over consumenten die anders niet beschikbaar is.
Zij gebruiken hun blog om te vertellen over hun leven en geven hun mening over ontwikkelingen en producten zonder dat daar sturing door een gerichte vraagstelling aan te pas komt, meldt het blad.
Zo klagen bloggers vaak dat ze lastig worden gevallen door ongewenste telefoontjes op hun mobieltje. Marketeers kunnen op zo`n gegeven inspelen. In feite zijn bloggers de ultieme focusgroep, vindt Adweek.
Blogs vangen kritiek en waardering voor producten en diensten op die invloed kunnen hebben op latere productontwikkeling en marketingstrategieën.
De blogosphere telt inmiddels 11 miljoen blogs. Volgens Intelliseek kwamen er in 2004 dagelijks 20.000 nieuwe blogs bij.
Uit recent onderzoek van Forrester Research blijkt dat 64 procent van de marketeers belangstelling heeft voor adverteren op weblogs, via onder meer AdSense van Google en het netwerk van blogreclame Blogads. Feedback is zoveel sneller en goedkoper dan bij andere media dat de populariteit onder adverteerders nog flink toe zal nemen.
Dat staat overigens in schril contrast met
cijfers van TNS Nipo, die door MarketingTribune zijn gepubliceerd, waaruit blijkt dat Nederlandse marketeers niets begrijpen van blogs en er ook geen aandacht voor hebben.
Ik denk dat er inderdaad een enorme kloof heerst tussen de blogo-watchers en de gemiddelde marketeer. Je kunt er best voor kiezen om te wachten, maar de zaak helemaal negeren lijkt me wel erg zwak.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!