De beta van Blendle is in Nederland sinds een paar weken online en in april volgt de officiele lancering. Alexander Klopping schrijft vandaag in een artikel op Medium: 'Other countries will follow.' (via Nu.nl).
De reacties van gebruikers zijn over het algemeen positief. Adformatie-blogger Steven Peters schrijft bijvoorbeeld: 'Waar ik vooral gewend ben om via blogs, Flipboard en Twitter nieuws tot mij te nemen, lees ik ineens weer volop kranten. Meerdere kranten zelfs, waaronder kranten die ik nooit in een echte kiosk zou kopen.'
Toch wordt de toekomstbestendigheid van het initiatief ook wel in twijfel getrokken. Edwin Korver zet vraagtekens bij het businessmodel achter Blendle en vermoedt dat de oprichters een denkfout maken. 'Van de jongeren hoeft Blendle volgens mij niet veel te verwachten: die zwelgen in een deeleconomie, die voornamelijk draait om gratis en barters. En voor de ouderen geldt dat een échte krant lezen juist dat ene intieme momentje voor jezelf is, waarbij je - met in je ene hand een warme croissant en in de andere een dampende bak koffie - de dag in een half uurtje laat ontwaken.'
De vraag is of de consument zit te wachten op 'de iTunes van de journalistiek' of dat het wellicht een Spotify moet worden. Door kenners en vakgenoten wordt reikhalzend uitgekeken naar Blendle. Alle toonaangevende kranten doen mee (behalve De Telegraaf) en een groot aantal tijdschriften. Inmiddels hebben zich ruim 14.000 belangstellenden gemeld voor het initiatief. Zij worden stapsgewijs toegelaten tot het platform.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!