Betere bescherming consument

Consumenten krijgen een betere bescherming tegen misleidende en agressieve verkopers. Niet alleen consumentenorganisaties maar ook de Consumentenautoriteit en de AFM (instantie voor overtredingen in de financiële sector) krijgen meer ruimte om op te treden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit een wetsvoorstel van minister van Justitie Piet Hein Donner en staatssecretaris van Economische Zaken Karien van Gennip. De voorgestelde regeling geeft precies aan wanneer welk verkoopgedrag als misleidend of agressief wordt beschouwd.
’Oneerlijke
handelspraktijken ondermijnen het vertrouwen van de consument en ontregelen de markt, met als gevolg dat consumenten geen goede keuzes kunnen maken bij de aanschaf van een product’, zo wordt gemeld. Het kabinet wil die praktijken tegengaan door de bescherming van consumenten op een hoger niveau te brengen. Dit gebeurt ook in de andere Europese lidstaten, waardoor de verschillen in nationale wetgeving en daarmee de belemmeringen voor de interne markt worden weggenomen.

Indien er sprake is van een overtreding van het verbod op oneerlijke praktijken kan de consument een (civielrechtelijke) procedure starten. Daarnaast kunnen de Consumentenautoriteit en de AFM ingrijpen bij overtredingen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie