The battle: Esso vs. Shell

Waar te tanken… who cares? Wat ooit de bakermat van de spaarprogramma’s was, is verworden tot onze grootste reguliere kostenpost. Bijna twee euro voor een liter benzine… Weet je wel hoeveel gulden dat is? Maar goed, dat de oliemaatschappijen ons proberen binnen te halen voor dat bedrag per liter, kun je ze natuurlijk ook niet kwalijk nemen. Tijd voor een nader onderzoek om de indifferentie aan te pakken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De spelers
We kijken naar Esso (ExxonMobile) en Shell, twee van de grootste bedrijven ter wereld. Esso voert recent de campagne Vooruitgang tanken. Shell voert al iets langer de campagne Let’s go. Het is Exxon Valdez tegen Brent Spar.

Esso
Esso is een merk van het Amerikaanse ExxonMobile, zowat de enige oliemaatschappij ter wereld die zich niet heeft omgeven met een zweem van duurzaamheid. Vanuit Europees standpunt onbegrijpelijk. Maar wel oprecht: geld en olie. Overigens is er wel een kentering opgetreden de laatste jaren - ze ‘taken’ nu de ‘toughest’ energie ‘challenges on’.

leidt ons naar de Benelux corporate site van het moederbedrijf. Maar we focussen even op het tankgedeelte. Op de site een banner naar een kaart met Esso-stations en twee (!) banners die verwijzen naar informatie over de Esso-tankkaart (‘voordelen’ en ‘Esso Extras’). Geen verwijzing dus naar hun campagne Vooruitgang tanken. Vreemd. Zal wel komen omdat de site een Benelux-focus heeft en de Vooruitgang tanken-actie alleen voor Nederland is bestemd.
Direct naar de site dan maar. De URL is in het Engels: . De site vooruitgangtanken.nl bestaat niet. Ben ik nou gek?

De site begint met de reis die uw benzine c.q. diesel aflegt in uw auto. We zoomen in op de motor en zien aan de hand van best aardige animaties hoe een en ander werkt. Maar dan de rest. Daar hebben we die drie onderwerpen weer: de tankstations, de Esso Card en de Esso Extras. Het is allemaal mager. Leuk die brandstof én de schone kleppen én die moleculen die zich blijkbaar de pestpokken werken om mijn motor in leven te houden, maar het gevoel dat overblijft is een site die met een dunne inhoudelijke saus mij een Esso Card probeert aan te smeren.

Shell
Shell is Shell. Een stuk Nederlandse trots en tegelijkertijd het bedrijf van de absurde kwartaalwinsten, van de rotzooi in Nigeria en de eeuwige strijd met Nemesis Greenpeace. Shell richt zich al wat langer op hun positionering als energiebedrijf (in plaats van een oliemaatschappij). Voor mijn idee was hun verhaal wat langer geleden wat ‘groener’. Nu sijpelt er meer een boodschap van ‘realisme’ doorheen: t’is jammer, maar we zitten nu eenmaal vast aan de olie.

Zijnde een (deels) Nederlands bedrijf heeft de multinational natuurlijk wel speciaal voor ons lage landje. Ook op deze site weer de onvermijdelijke card. Ben ik nou de enige die daar helemaal niet mee bezig is? Ik heb al moeite genoeg iedere keer mijn bonuskaart af te geven. De site heeft een sterk corporate profiel. Geen aparte benzinesite te vinden zoals in het geval van Esso. Kijken we naar hun verhaal over ‘Let’s go’, gaat het over de gezamenlijk rol en verantwoordelijkheden richting een betere energietoekomst.

Daaronder veel verhalen. Veel invalshoeken. Veel projecten. Van Sakhalin II tot smeermiddelen. Van de Eco-marathon tot samenwerken met anderen. Je weet in ieder geval dat ze druk daar zijn en iets doen met die miljarden winst per maand. Als simpele weggebruiker snap ik er echter niet zo veel meer van. ‘Waar moet ik heen?’, zou Henk zingen. Onder Producten & Diensten dan. Daar is informatie voor de weggebruiker. He, dat ben ik. En daar is weer informatie over de verschillende brandstoffen: Shell FuelSave, Shell V-Power en iets over de brandstofprijzen. Ook hier iets over de schone motor en dan hup, naar de Shell-stationfinder. Alsof ik achter mijn stuur aan het surfen ben. Kom je bij de informatie over V-Power, krijg je net als bij Esso aanvullende mogelijkheden: de Shell V-Power-machinekamer. Net als Esso iets over de schone motor, maar dan met heel veel meer andere informatie. Henk!

And the winner is…
Het is weinig tegen veel. Leeg tegen overvol. En dan kies ik toch voor de tweede. Voor Shell. Bij Esso liggen de spaarkaart en de ‘waar is het Essostation?’ er wel heel dik bovenop. Bij Shell weet ik niet meer waar ik moet kijken, maar ik heb in ieder geval de overtuiging dat ze iets te vertellen hebben. Bij Esso is dit in de verste verte niet het geval. Toch die olie en geld gedachte. Wel authentiek.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie