Bands kunnen op de website van SellaBand een eigen pagina aanmaken en daarop gratis drie nummers aanbieden. Mensen die de band zien zitten, kunnen vervolgens investeren in de muziek door minimaal tien dollar te storten.
De investeerders krijgen gratis een speciale digipack versie van de cd en delen daarna mee in de winst van de albumverkoop. De helft van de winst is voor de band, de andere helft voor de investeerders. De liedjes kunnen daarnaast ook gratis worden gedownload via de website van SellaBand, wat advertentie-inkomsten dient te genereren waarin de bands en investeerders meedelen.
Het doel is om 50.000 dollar per band op te halen. Minimaal 5000 mensen moeten dus in een band geloven en minstens tien dollar investeren. Als dat bedrag gehaald is krijgt de band door SellaBand een A&R-manager toegewezen die samen met de band een plan maakt. Dertigduizend dollar wordt gebruikt voor de opnamen en twintigduizend dollar voor het maken van de cd, het artwork en de mailing van de cd's naar de investeerders.
Een aantal studio's en producers, verantwoordelijk voor releases van onder andere de Rolling Stones, INXS, Killing Joke, Rammstein, AC/DC, Bob Marley en Motörhead, zijn bij SellaBand betrokken.
50.000 dollar is een hoop geld maar volgens Johan Vosmeijer, één van de initiatiefnemers, had één groep na twee dagen al 250 investeerders. Deze groep zou dus na een kleine anderhalve maand de studio in kunnen gaan. Voor een beetje band met een goed MySpace netwerk en een agenda die gevuld is met optredens lijkt me dit toch haalbaar? In ieder geval is SellaBand een initiatief om in de gaten te houden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!