Hoewel ze nog maar 28 jaar is wilde Annelies Valk ‘altijd al’ een internationale stap maken in haar loopbaan, zegt ze. ‘Het liefst naar een functie waarin de communicatie en marketing zich over verschillende markten uitstrekt.’
Dat is gebeurd. Eerder deze week werd bekend dat de communicatie- en marketingmanager (PR-kanon, volgens haar collega’s) van Vodafone Nederland in Londen aan de slag gaat. Een mooie promotie, ze wordt per 1 mei global manager brand strategy bij de Vodafone Group.
Valk: ‘Echt een ontzettend toffe baan, die precies op tijd langskwam. Ik heb me veel beziggehouden met de fusie van Vodafone Nederland met Ziggo, en dat proces is net afgerond. Ik vond het een goed moment om te gaan. Bovendien komt mijn studie zo van pas.’
Hoe bedoel je dat?
‘Ik heb een master interculturele communicatie gedaan, en daar kwam aan bod wat ik nu ga doen: verschillende markten aansturen in positionering en strategie. Dat is wat ik tijdens mijn master kreeg voorgelegd. Cases als: Coca-Cola zit in meerderde landen, hoe werkt dat dan….’
Hoe ben je in het vizier gekomen van het hoofdkantoor van Vodafone?
‘Bij de fusie heb ik veel meegedacht over de strategie van de merken. Ik werkte daarbij veel samen met Eva Ruiz, mijn vorige baas hier bij Vodafone. Zij heeft me geholpen en geïntroduceerd bij de juiste mensen. Zo van: “Je moet haar hebben”. En in de loop van de jaren heb ik natuurlijk ook gewerkt met de nodige mensen van Vodafone daar. Ze wisten ook wel dat ik over wilde. Deze functie kwam vrij en ik heb gesolliciteerd.’
Wat ga je precies doen?
‘Vodafone heeft het afgelopen jaar een nieuwe purpose gekregen: We connect everybody to live a better today and build a better tomorrow. Wat ik ga doen is met de markten praten en zorgen dat het merk hier wereldwijd invulling aan gaat geven. Toen we tien jaar geleden met empowerment kwamen, ondersteunden we dat met Lewis Hamilton en de Formule 1. Dat onderschreef de positionering van Vodafone: krachtig, individualistisch, vrij, snel. Onze nieuwe purpose zal ook van die assets nodig hebben. Daar gaan we naar op zoek.’
(Interview gaat onder video verder)
Hoe breng je die verschillende landen bij elkaar?
‘Dat wordt de grote opdracht natuurlijk. De markten zijn zo verschillend. Landen als India en Zuid-Afrika hebben een soort hinkstapsprong gemaakt; daar speelt de mobiele telefoon een centrale rol in het zakendoen en het hele leven. In een land als Italië is zo’n zeventig procent van onze basis prepaid. Nederland heeft weer een verzadigde markt. Dat alles vraagt om een andere benadering en communicatie. In veel landen zijn ze alleen nog maar tactisch aan het communiceren, en dan gaat het vooral over 4G. In een volwassen markt als Nederland gaat het al veel meer over de waarde van de mobiel, persoonlijk en maatschappelijk.’
Heeft het geholpen dat je uit de ‘volwassen’ Nederlandse markt afkomstig bent?
‘Jazeker, Nederland is als advertisingland veel verder met PR-integratie en branded content. We worden binnen de groep gezien als markt die vooroploopt. Ik heb daar zelf ook van geprofiteerd. Het is hier in Nederland relatief klein, terwijl er goede, ook internationale, mensen werken. In de 4,5 jaar die ik hier rondloop heb ik veel verschillende dingen kunnen doen en daardoor veel kanten van het bedrijf gezien. Dat is bagage die ik in mijn nieuwe rol zeker ga gebruiken.’