Aardig stuk in Trouw van vandaag.
De publieke omroep wil ook allochtone kijkers bereiken, maar dan moet je ze beter bedienen, en dus weten wat ze nu kijken. Maar dat is schier onmogelijk, want de kastjes die daarvoor nodig zijn komen de huiskamer van de allochtoon niet in.
NPO-baas Henk Hagoort meldde deze week bij de terugblik op het televisiejaar 2008 dat het kijkgedrag van allochtonen niet te meten is, ondanks de twee miljoen euro die de NPO in 2007 al uittrok voor onderzoek naar het kijkgedrag van allochtonen.
Sjoerd Pennekamp doet voor Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) onderzoek naar diversiteit: ‘De grote bereikonderzoeken voor tv doen we met kastjes. Door cultuurverschillen zijn zij minder bereid om een installateur het kastje te laten plaatsen.’
‘Een monteur komt er bij sommige Marokkaanse en Turkse gezin niet in’, zegt Bas de Vos van Stichting Kijkonderzoek (SKO). ‘Daarnaast spelen voor hen andere motieven een rol om deel te nemen aan dergelijk onderzoek. Autochtone Nederlanders snappen meestal wel dat het meten van kijkgedrag voor Nederlandse televisiezenders belangrijk is, niet-westerse allochtonen kijken liever naar zenders uit het thuisland en zien er het belang minder van in.’
Representativiteit is ook een probleem. De groep niet-westerse allochtonen vormt elf procent van de Nederlandse samenleving en bestaat voornamelijk uit mensen van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse afkomst. Lukt het al om van het totaal aantal kastjes 11 procent bij allochtone gezinnen te plaatsen zodat de verhouding klopt, dan zijn dat toch per uitgesplitste bevolkingsgroep te weinig mensen om echt iets van hun kijkgedrag te zeggen. Van de 1250 kastjes zouden er dan krap 140 kastjes staan bij vier verschillende bevolkingsgroepen. Daar zijn geen representatieve gegevens uit te halen.
Het vraagt ook wel wat discipline om bij te houden wie er wanneer kijkt en daar hebben veel mensen, allochtoon en autochtoon, helemaal geen zin in.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!