Matthijs Keij, CEO van FlxOne, zag een paar jaar geleden het aandeel van realtime-bidding (RTB) binnen de online-advertentiemarkt steeds groter worden. Matthijs: “Vanwege de schaalvoordelen en uitgebreidere targetingmogelijkheden ontstond steeds meer interesse in RTB via platformen als AppNexus en Google DoubleClick Bid Manager. Het is goed te vergelijken met de ontwikkeling van de beurshandel: vroeger ging aandelen kopen en verkopen met handgeschreven briefjes, nu is de handel bijna volledig geautomatiseerd. Een vergelijkbare ontwikkeling zie je binnen de online-advertentiemarkt.” FlxOne springt daar slim op in.
Meer dan inzicht verschaffen
Tot de klantenkring van FlxOne behoort onder andere het Amerikaanse Bizo – ‘the business audience experts’. Matthijs: “Meer inzicht geven in realtime adverteren, daarvoor bestaan veel oplossingen. Wat ons onderscheidt, is dat we daarbovenop gewenste acties automatisch kunnen laten uitvoeren.” Als voorbeeld geeft hij aan dat het niet meevalt voor adverteerders of mediabureaus om de juiste selectie te maken binnen de 60 miljard advertentielocaties die dagelijks wereldwijd beschikbaar zijn, laat staan als je met meer RTB-platforms werkt. “FlxOne kan met alle beschikbare gegevens, en over diverse platforms heen, automatisch een lijst met goed presterende uitgevers en domeinen samenstellen om te gebruiken als startpunt voor nieuwe campagnes.”
Optimale prijs bepalen
Het voorbeeld geeft goed aan wat FlxOne concreet kan betekenen. Aan de verkoopkant helpt de technologie uitgevers om de optimale prijs per advertentiepositie, per koper, per markt te bepalen. Matthijs: “Zelfs als je precies weet hoe je dat zou willen inrichten, is het simpelweg te veel werk om dat handmatig te doen.” Hij vervolgt: “Binnen de gegevensstroom van wel honderden terabytes per maand kunnen we bovendien automatisch verdachte patronen herkennen om fraude te elimineren.”
Uitbreiding naar het buitenland
Het hoofdkantoor van FlxOne is in Eindhoven gevestigd, maar de klanten zijn vooral mediabureaus, trading desks en advertentienetwerken in New York en Londen. Dankzij een eerste investering van de Greenhouse Group heeft FlxOne een vliegende start kunnen maken. Nu komt het aan op uitbreiding. Matthijs: “Het gevoel dat we naar het buitenland moeten is sterk. We willen dicht bij de klant zitten. Daarom zijn we druk bezig met ons internationale doel: volgend jaar zowel een kantoor openen in Londen als in New York.”
De kracht van marketing
Goede marketing is onmisbaar. Vooral op dat vlak kan FlxOne nog leren van de Amerikaanse collega’s, beaamt Matthijs. “Vanuit klantfeedback weten we dat de technologie van sommige concurrenten een stuk minder is, maar dat zij hun marketing beter op orde hebben dan wij, en daardoor eveneens hard groeien. Het toont maar weer aan dat een goed product niet zonder goede marketing kan.”
Stroopwafels
Toch heeft FlxOne al een heus handelsmerk: stroopwafels. Matthijs: “Cookies zijn een bekend begrip bij vriend en vijand in onze markt. Elk jaar sponsoren we evenementen, zoals de AppNexus Summit waar we overheerlijke Nederlandse stroopwafels uitdelen. Dat is intussen een begrip geworden. Steeds meer klanten, partners en prospects komen altijd even een pakje halen. We verschepen jaarlijks duizenden stroopwafels naar Londen, New York en San Francisco.”
De volgende stap
“Ik schat de kans dat de concurrentie vergelijkbare technologie gaat bouwen op 100%. Om ze voor te blijven, willen we nog meer aandacht besteden aan ‘data science’, denk aan geavanceerdere algoritmes en ‘machine learning’. Binnen deze markt moet je óf toegang hebben tot unieke data of in staat zijn om iets unieks te doen met gegevens waar iedereen toegang tot heeft.” Een andere uitdaging voor FlxOne is privacy. “Je merkt dat in Europa steeds meer aandacht wordt geschonken aan privacy, en dat de wetgeving steeds strenger wordt. Voor ons wordt het belangrijk om alles zo open mogelijk te maken en tegelijkertijd rekening te houden met de wensen van bedrijven en overheden. Dat wordt een van de belangrijkste aandachtspunten voor de komende jaren.”
Op de Accenture Innovation Experience, 8 november, zijn de prijzen aan de beste Nederlandse innovaties van 2013 uitgereikt. In de aanloop naar de Accenture Innovation Awards 2014, waarvoor de inschrijving komend voorjaar geopend wordt, blijf ik wekelijks op Molblog een opvallende deelnemer uitlichten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!