Goed nieuws voor Squla laatst: RTL Ventures neemt een belang van iets meer dan 20% in het online-oefenprogramma voor basisschoolleerlingen en brugklassers. Ik sprak André Haardt, CEO van Squla, over de investeringsovereenkomst en het succes van zijn onderwijsvernieuwende concept.
‘Leuk leren’, de pay-off van Squla, houdt in dat kinderen spelenderwijs, online en op hun eigen niveau bijgespijkerd worden. Buiten schooltijd geeft Squla les, met games, quizzen, filmpjes – alles ‘powered by CITO’ en ontwikkeld door onderwijsspecialisten. De teller op de website houdt het aantal beantwoorde vragen live bij – de honderd miljoen komt in zicht.
Slechtgekopieerde stencils
André: “De kinderen van een van de directieleden van RTL gebruiken Squla met heel veel plezier. Hij had Ventures getipt, de investerings- en new businesstak van RTL Nederland. Zo zijn we aan tafel gekomen.” Hij vervolgt: “Mijn eigen kinderen gaven mij de inspiratie voor Squla. Ik verwonderde mij over de slechtgekopieerde stencils die ze meekregen om thuis te oefenen. Motiverender en moderner lesmateriaal werd mijn missie.”
Nieuwe spelleerformats
Squla draait nu drie jaar, en lijkt de ideale match gevonden te hebben tussen entertainment en educatie. Het bedrijf heeft achttien medewerkers – een team game-ontwikkelaars en een team onderwijzers die daadwerkelijk voor de klas hebben gestaan. Uit de synergie komen nieuwe spelleerformats voort, bijvoorbeeld een afvalrace waarbij prijzen te verdienen zijn.
Nog meer op de persoon gericht
Het partnerschap met CITO garandeert de kwaliteit van de lesinhoud. Squla beweegt mee met het niveau van het kind en de tijd van het schooljaar. Dus in de vakantie spellen voor op de achterbank van de auto en aandacht voor meerkeuzevragen in de toetsentijd. André: “We willen dat Squla nog intelligenter wordt, en nog beter herkent welke modules nodig zijn. Daarom gaan we nauw samenwerken met psychometrische experts van de wetenschappelijke afdeling van het CITO.”
Een half jaar Squla kost € 59,95, een jaar € 89,95. Via een dashboard kunnen ouders de vorderingen volgen, aanmoedigen en tips geven, binnenkort kan dat ook met een app. Voor scholen bestaat een gratis abonnement. André: “Het doel is nu een groeispurt te maken. RTL is een ideale partner, ze zijn marktleider ‘gezinnen’. Met de kapitaalinjectie kunnen we Squla doorontwikkelen en de marktpenetratie verhogen, bijvoorbeeld met tv-commercials.
Positief en aantrekkelijk
Uniek aan de benadering van Squla is dat het geheel vanuit het kind ontworpen is. André: “We zijn de enige leermethode, waarbij je punten kunt scoren, tegen je vriendjes kunt spelen en elkaar kunt uitdagen. Altijd positief, en altijd aantrekkelijk. Om te bewijzen dat een kind met Squla beter scoort op school zetten we momenteel effectiviteitsonderzoeken op touw.”
150.000 abonnees
“Het succes van Squla meten we af aan de groei van het aantal abonnees. En we zijn zeer gebrand op hoe lang mensen aan boord blijven. We scoren hier goed in – ouders zien dat het werkt en dat levert weer mond-tot-mondreclame op. Over een aantal jaar denken we dat we de grens van 150.000 abonnees voorbij kunnen gaan. We hebben ook internationale ambities. Om te weten te komen hoe we Squla het beste kunnen laten aansluiten op onderwijssystemen in het buitenland, gaan we komend jaar een aantal pilots doen.”
Accenture organiseerde in het afgelopen najaar de zesde editie van de Innovation Awards voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- en high-techindustrie. 525 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Inschrijven voor de AIA13 kan in de loop van mei.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!